تداوم بازداشت و بلاتکلیفی مصباح دولت و متین فهندژ در زندان مرکزی کرمان

مصباح دولت و متین فهندژ سعدی

مصباح دولت و متین فهندژ سعدی، دو شهروند بهایی ساکن کرمان، از روزهای یکشنبه ۱۴ مرداد و دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ به ترتیب توسط نیروهای امنیتی و اطلاعات سپاه بازداشت شده‌اند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، با گذشت بیش از دوازده روز از بازداشت مصباح دولت و یازده روز از بازداشت متین فهندژ سعدی، همچنان هیچ اطلاعاتی در مورد محل نگهداری، دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این دو شهروند در دسترس نیست.

نیروهای امنیتی پس از بازداشت هر دو نفر، در تاریخ ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ به منازل آن‌ها یورش برده و ضمن تفتیش، کتاب‌های مذهبی، وسایل الکترونیکی و سایر لوازم شخصی آن‌ها را ضبط کرده‌اند. همچنین، ماموران از تحویل داروهای مورد نیاز متین فهندژ سعدی که به دلیل وجود پلاتین در کمرش به آن‌ها نیازمند است، خودداری نموده‌اند.

گفتنی است که هر دو شهروند بهایی به بند عمومی زندان کرمان منتقل شده‌اند و تاکنون دادگاهی برای آن‌ها برگزار نشده است.

تداوم بازداشت بدون ارائه اتهامات مشخص و ممانعت از دسترسی به دارو، نمونه‌ای از نقض آشکار حقوق بشر در ایران محسوب می‌شود.

بازداشت شهروندان بهائی به دلیل اعتقادات مذهبی‌شان، نمونه‌ای بارز از نقض آزادی دین و مذهب در ایران است. دولت ایران به طور سیستماتیک حقوق اقلیت‌های مذهبی به ویژه بهائیان را نقض می‌کند و آن‌ها را از بسیاری از حقوق اولیه خود محروم می‌سازد.

این در حالی است که طبق اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی، هر فرد حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید