تبرئه توماج صالحی از اتهام افساد فی الارض پس از حکم اعدام

توماج صالحی

توماج صالحی، خواننده رپ اعتراضی و فعال مدنی، پس از ماه‌ها بازداشت و محکومیت به اعدام، در یک رویداد حقوقی قابل توجه، از اتهام افساد فی الارض تبرئه شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، امیر رئیسیان، وکیل آقای صالحی با انتشار مطلبی در این خصوص عنوان کرد: شعبه پنج دادگاه انقلاب اصفهان در پرونده ۱۴۰۱ توماج صالحی، در خصوص اتهام اتهام افساد فی الارض، که قبلاً حکم اعدام صادر شده بود رای برائت صادر کرد. درباره سایر اتهامات هم قرار موقوفی تعقیب صادر شد. همچنین دادگاه دو اتهام نشر اکاذیب رایانه‌ای و اخلال درنظم را با صدور قرار عدم صلاحیت به دادگاه کیفری ۲ فرستاد.

در اوایل سال جاری، شعبه یک دادگاه انقلاب اصفهان توماج صالحی را به اتهام افساد فی الارض به اعدام محکوم کرده بود. با این حال، این حکم در اوایل تیرماه توسط شعبه ۳۹ دیوان عالی کشور نقض و پرونده به شعبه پنج دادگاه انقلاب اصفهان ارجاع داده شد.

پس از رسیدگی مجدد، شعبه پنج دادگاه انقلاب اصفهان، توماج صالحی را از اتهام افساد فی الارض تبرئه کرد. همچنین، درباره سایر اتهامات، قرار موقوفی تعقیب صادر شد.

توماج صالحی در اوایل آبان ۱۴۰۱ در رابطه با اعتراضات سراسری بازداشت شد. وی در تیرماه سال گذشته نیز به شش سال و سه ماه حبس محکوم شده بود که این حکم نیز در پی فرجام‌خواهی نقض شد.

در تاریخ ۹ آذر ۱۴۰۲، توماج صالحی مجدداً بازداشت و به زندان دستگرد اصفهان منتقل شد. مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه، اعلام کرد که صالحی پس از آزادی به اتهامات جدیدی مواجه شده است.

در دی ماه سال گذشته، توماج صالحی به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس محکوم شد که این حکم نیز توسط دادگاه تجدیدنظر تایید شد.

اواخر سال گذشته، شعبه ۱۱۷ دادگاه کیفری دو اصفهان، توماج صالحی را از اتهامات نشر اکاذیب و تشویق به خشونت تبرئه کرد.

توماج صالحی پیشتر در سال ۱۴۰۰ نیز به اتهام توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام محکوم شده بود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید