بازداشت و آزادی یک روحانی بلوچ پس از شکایت از تیراندازی؛ فشار بر قربانیان

حافظ عبدالله بیجاد

حافظ عبدالله بیجاد، ۲۸ ساله و اهل پیشین شهرستان راسک، پس از مراجعه به آگاهی شهرستان راسک برای ثبت شکایت از یک حادثه تیراندازی، در تاریخ ۱۷ مرداد ماه ۱۴۰۳ توسط نیروهای اداره اطلاعات بازداشت شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، این حادثه تیراندازی منجر به کشته شدن مولوی محمد پرو و زخمی شدن مولوی سعید درزاده شده بود. آقای بیجاد که خود نیز در این حادثه حضور داشت، جهت پیگیری قانونی و ثبت شکایت به مراجع انتظامی مراجعه کرده بود.

با وجود اینکه آقای بیجاد به عنوان شاکی در این پرونده حضور داشته است، اما به جای حمایت از وی، نیروهای امنیتی او را به مدت ۶ روز بازداشت کردند.

این بازداشت بدون ارائه دلایل قانعی و به صورت خودسرانه انجام شده است. پس از ۶ روز بازداشت، آقای بیجاد با تودیع وثیقه آزاد شد.

قابل توجه است که نیروهای امنیتی نه تنها اقدامی برای شناسایی و دستگیری عاملان این تیراندازی انجام نداده‌اند، بلکه با بازداشت شاکی، فشار مضاعفی بر قربانیان این حادثه وارد کرده‌اند.

این رویداد نشان‌دهنده نقض آشکار حقوق شهروندی و عدم امنیت برای شهروندان، به ویژه در مناطق محروم و اقلیت‌های مذهبی است. بازداشت یک شهروند به جای حمایت از او در پی یک جنایت، پیامی نگران‌کننده در خصوص وضعیت حقوق بشر در منطقه است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید