آزادی موقت سولماز حسن‌زاده پس از اعتصاب غذا و فشارهای امنیتی

سولماز حسن‌زاده

سولماز حسن‌زاده، خواهر محمد حسن‌زاده از جانباختگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، پس از ۸ روز اعتصاب غذا در سلول انفرادی زندان ارومیه و ۱۴ روز بازداشت، در روز سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ با تودیع وثیقه ۵۰۰ میلیونی به صورت موقت از زندان آزاد شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، وی از روز سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ در اعتراض به وضعیت بلاتکلیف، ممنوعیت ملاقات و بازجویی‌های مکرر نهادهای امنیتی دست به اعتصاب غذا زده بود. همچنین، سولماز حسن‌زاده از حق دسترسی به وکیل در طول بازداشت محروم شده بود.

همزمان با این اعتصاب، در روز یکشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۳، احمد حسن‌زاده (پدر) و مادربزرگ سولماز به اداره اطلاعات بوکان احضار و تهدید شدند. نهادهای امنیتی به آن‌ها هشدار داده‌اند که این‌بار برخوردها متفاوت خواهد بود.

این بازداشت‌ها در پی یورش نیروهای امنیتی به منزل خانواده حسن‌زاده در روز سه‌شنبه نهم مرداد ۱۴۰۳، همزمان با سالروز تولد محمد حسن‌زاده، صورت گرفت. در این یورش، علاوه بر بازداشت خشونت‌آمیز پدر و خواهر، مادر محمد نیز مورد ضرب و شتم قرار گرفت و به بیمارستان منتقل شد.

در ادامه این روند، در روز چهارشنبه دهم مرداد ۱۴۰۳، سولماز حسن‌زاده به بند زنان زندان ارومیه و احمد حسن‌زاده با تودیع وثیقه ۴ میلیاردی به صورت موقت آزاد شدند. احمد حسن‌زاده به اتهام “تبلیغ علیه نظام” متهم شده است.

این رویدادها نشان‌دهنده ادامه فشارهای امنیتی بر خانواده‌های جانباختگان اعتراضات و نقض حقوق اولیه شهروندان، از جمله حق اعتراض مسالمت‌آمیز، حق آزادی بیان و حق دسترسی به وکیل است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید