آزادی موقت سردار شاهمرادیان پس از یک سال و هشت ماه حبس از زندان سنندج

سردار شاهمرادیان

سردار شاهمرادیان، دانشجوی ۲۸ ساله اهل سنندج که در جریان اعتراضات ۱۴۰۱ بازداشت شده بود، روز شنبه ۲۰ مردادماه ۱۴۰۳ با تودیع وثیقه سنگین هشت میلیارد تومانی از زندان مرکزی سنندج آزاد شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، آقای شاهمرادیان پس از بازداشت، دو ماه را در بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج تحت شکنجه‌های شدید قرار داشت تا به اعترافات اجباری وادار شود. پس از آن، وی به زندان مرکزی سنندج منتقل شد و تا زمان آزادی، حدود یک سال و هشت ماه را در این زندان سپری کرد.

سردار، در دی ماه ۱۴۰۱، در جریان خیزش اعتراضی ژینا و در چهلمین روز از جانباختن مهسا امینی، توسط ماموران اداره اطلاعات سنندج بازداشت شد و از آن زمان تاکنون در زندان مرکزی این شهر محبوس است.

شایان ذکر است که آقای شاهمرادیان دانشجوی رشته تجهیزات پزشکی دانشگاه علمی کاربردی سنندج بوده است.

بازداشت، شکنجه و حبس طولانی مدت فعالان مدنی و دانشجویان، به ویژه در جریان اعتراضات اخیر، نگرانی‌های جدی در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران ایجاد کرده است. استفاده از شکنجه برای اخذ اعترافات اجباری، نقض آشکار حقوق بشر و مغایر با اصول بین‌المللی است.

آزادی سردار شاهمرادیان با وجود تودیع وثیقه سنگین، نشان می‌دهد که بسیاری از بازداشت‌شدگان اعتراضات همچنان در زندان به سر می‌برند و تحت فشارهای قضایی قرار دارند.
جامعه مدنی و نهادهای حقوق بشری خواستار آزادی بی‌قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و پایان دادن به سرکوب و خشونت علیه معترضان هستند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید