تبرئه الهه محمدی و نیلوفر حامدی از اتهام همکاری با دولت‌های متخاصم

نیلوفر حامدی و الهه محمدی

نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو روزنامه‌نگاری که به دلیل پوشش خبری اعتراضات پس از جان باختن مهسا امینی بازداشت شده بودند، از اتهام سنگین “همکاری با دولت‌های متخاصم خارجی” تبرئه شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، وکلای این دو روزنامه‌نگار اعلام کرده‌اند که دادگاه تجدیدنظر حکم برائت آن‌ها را از این اتهام صادر کرده است. همچنین، وکلای نیلوفر حامدی تاکید کرده‌اند که سایر اتهامات موکلشان مشمول بخشنامه عفو سال ۱۴۰۱ می‌شود و باید پرونده وی مختومه شود.

سعید پارسایی، همسر الهه محمدی نیز در شبکه‌های اجتماعی تایید کرده است که همسرش نیز از اتهام همکاری با دولت‌های متخاصم تبرئه شده است.

با این حال، دادگاه تجدیدنظر احکام قبلی این دو روزنامه‌نگار مبنی بر ۵ سال حبس به اتهام “اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور” و یک سال حبس به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” را تایید کرده است.

این دو روزنامه‌نگار در ابتدا توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به این احکام محکوم شده بودند و پس از آن به مدت ۱۷ ماه در بازداشت به سر بردند.

تبرئه الهه محمدی و نیلوفر حامدی از اتهام همکاری با دولت‌های متخاصم، گامی مهم در جهت احقاق حقوق این دو روزنامه‌نگار و سایر فعالان مدنی است. با این حال، ادامه حبس آن‌ها به دلیل سایر اتهامات، همچنان نگرانی‌ها در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران را برانگیخته است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید