برگزار شدن مجدد جلسه دادگاه توماج صالحی پس از نقض حکم اعدام

توماج صالحی

توماج صالحی، خواننده رپ اعتراضی و زندانی سیاسی، روز یکشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ در شعبه پنجم دادگاه انقلاب اصفهان به اتهامات مطروحه علیه خود حاضر شد. این جلسه پس از آن برگزار شد که حکم اعدام اولیه وی توسط دیوان عالی کشور نقض شده بود.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، مصطفی نیلی، وکیل مدافع آقای صالحی، اعلام کرد که پس از اتمام دفاعیات، جلسه ختم شده و منتظر صدور حکم جدید هستند.

شایان ذکر است که توماج صالحی پیش از این در تاریخ ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ در شعبه یک دادگاه انقلاب اصفهان محاکمه شده بود و دو اتهام جدید به پرونده وی اضافه شده بود. در تیرماه همان سال نیز حکم اعدام برای وی صادر شد که در نهایت در اوایل تیرماه ۱۴۰۳ توسط دیوان عالی کشور نقض گردید.

توماج صالحی در سال گذشته بارها بازداشت و به اتهامات مختلفی از جمله تبلیغ علیه نظام، نشر اکاذیب و تشویق به خشونت محکوم شده است. وی در تاریخ ۹ آذر ۱۴۰۲ مجدداً بازداشت و به زندان دستگرد اصفهان منتقل شد.

لازم به ذکر است که حکم اعدام اولیه توماج صالحی واکنش‌های گسترده‌ای را در سطح بین‌المللی برانگیخت و بسیاری از نهادهای حقوق بشری خواستار آزادی بی‌قید و شرط وی شدند.

ادامه بازداشت و محاکمه مجدد توماج صالحی، نشان از فشارهای وارده بر فعالان مدنی و هنرمندان در ایران دارد. اتهامات مبهم و کلی همچون تبلیغ علیه نظام، اغلب برای سرکوب مخالفان و محدود کردن آزادی‌های مدنی به کار می‌رود.
توماج، پیشتر در سال ۱۴۰۰ به اتهام توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام به شش ماه حبس و جزای نقدی محکوم شده بود.

این رویداد بار دیگر نگرانی‌ها درباره وضعیت حقوق بشر در ایران و نقض حقوق زندانیان سیاسی را افزایش داده است. جامعه مدنی و نهادهای حقوق بشری خواستار آزادی بی‌قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و پایان دادن به سرکوب و خشونت علیه فعالان مدنی هستند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید