ادامه اعتصاب غذای سولماز حسن‌زاده در زندان ارومیه

سولماز حسن‌زاده

سولماز حسن‌زاده، خواهر محمد حسن‌زاده از جان‌باختگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، که به صورت بلاتکلیف در زندان ارومیه در بازداشت به سر می‌برد، از روز سه‌شنبه ۱۶ مرداد ماه ۱۴۰۳ دست به اعتصاب غذا زده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، خانم حسن‌زاده که هم‌اکنون در سلول انفرادی نگهداری می‌شود، اعتصاب غذای خود را در اعتراض به تداوم بازداشت، بلاتکلیفی و محرومیت از تماس و ملاقات با خانواده آغاز کرده است.

در تاریخ ۹ مردادماه، سولماز حسن‌زاده به همراه پدرش، احمد حسن‌زاده، در حالی که قصد داشتند به مناسبت سالروز تولد محمد مراسمی برگزار کنند، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. یک روز بعد، احمد حسن‌زاده با تودیع وثیقه چهار میلیارد تومانی آزاد شد، اما دخترش به زندان ارومیه منتقل شد.

احمد حسن‌زاده و “دایه عظیمه”، پدر و مادر خانم حسن‌زاده، روز یکشنبه ۲۱ مرداد ماه، به اداره اطلاعات بوکان احضار شده اند.

در تاریخ ۱۴ شهریور ۱۴۰۲، این دو نفر به اداره اطلاعات بوکان احضار و مورد بازجویی قرار گرفته بودند. همچنین، خانم حسن‌زاده در تاریخ ۵ مهرماه سال گذشته در ایست بازرسی بوکان – سقز بازداشت و چندی بعد آزاد شده بود.

گفتنی است، محمد حسن‌زاده، شهروند ۲۸ ساله اهل بوکان در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، مورد اصابت گلوله قرار گرفت و در تاریخ ۲۵ آبان ماه همان سال جان خود را از دست داد.

ادامه بازداشت سولماز حسن‌زاده و اعتصاب غذای وی، نشان از فشارهای وارده بر خانواده‌های جان‌باختگان اعتراضات و محدودیت‌های فزاینده بر آزادی بیان و تجمع در ایران دارد. محرومیت از تماس و ملاقات با خانواده نیز نوعی شکنجه روحی و روانی محسوب می‌شود.

این رویداد بار دیگر نگرانی‌ها درباره وضعیت حقوق بشر در ایران و نقض حقوق زندانیان سیاسی را افزایش داده است. جامعه مدنی و نهادهای حقوق بشری خواستار آزادی بی‌قید و شرط تمامی بازداشت‌شدگان سیاسی و پایان دادن به سرکوب و خشونت علیه معترضان هستند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید