تیراندازی به زن جوان در نور و فلج شدن وی به دلیل عدم رعایت حجاب اجباری

آرزو بدری افسوران

آرزو بدری افسوران، شهروند ۳۱ ساله، حدود ده روز پیش در شهر نور استان مازندران هدف تیراندازی مستقیم نیروهای پلیس قرار گرفت. این حادثه در پی توقیف خودروی وی به دلیل عدم رعایت حجاب اجباری رخ داده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، خانم افسوران از ناحیه ریه و کمر (نخاع) به شدت آسیب دیده است. پزشکان موفق به خارج کردن گلوله از کمر وی شده‌اند، اما آسیب وارده به نخاع بسیار جدی بوده و احتمال فلج کامل از ناحیه کمر به پایین وجود دارد. در حال حاضر، ایشان هیچ حسی در قسمت پایین بدن خود ندارد.

این حادثه در حالی رخ می‌دهد که از روز ۲۵ فروردین ماه، طرح موسوم به “نور” برای برخورد با زنان با پوشش اختیاری در ایران اجرا شده است. از آغاز این طرح، گزارش‌های متعددی از برخوردهای خشونت‌آمیز، بازداشت‌ها و موارد مشابه علیه زنان به دلیل عدم رعایت حجاب اجباری منتشر شده است.

تیراندازی به یک شهروند به دلیل عدم رعایت یک قانون مورد مناقشه، نقض فاحش حقوق بشر محسوب می‌شود. این اقدام نه تنها باعث ایجاد رعب و وحشت در جامعه شده است، بلکه نشان‌دهنده‌ی توسل به خشونت برای اعمال یک قانون مورد اختلاف است.

این حادثه ابعاد بین‌المللی دارد و جامعه جهانی باید به آن واکنش نشان دهد. سازمان‌های حقوق بشری و نهادهای بین‌المللی موظفند به این موضوع ورود کرده و از دولت ایران بخواهند تا عاملان این جنایت را به سزای اعمال خود برساند. همچنین، جامعه جهانی باید بر روی ایران فشار آورد تا به حقوق اساسی شهروندان خود از جمله آزادی بیان و انتخاب پوشش احترام بگذارد.

به نقل از بی بی سی فارسی/

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید