بازداشت، شکنجه و تیراندازی به کولبران در مرز هه‌نگه‌ژال بانه و زخمی شدن ۹ نفر

اوری مرادی، دیاکو فتاحی، کمال دستوانه، رزگار خلکانی

در روز پنج‌شنبه ۱۸ مرداد ماه ۱۴۰۳، نیروهای هنگ مرزی در منطقه هه‌نگه‌ژال بانه اقدام به بازداشت تعدادی از کولبران کرده و پس از ساعت‌ها شکنجه، با استفاده از سلاح وینچستر به صورت مستقیم به سمت آن‌ها تیراندازی کرده‌اند. در این حادثه دلخراش، دست‌کم ۹ کولبر به شدت زخمی شده‌اند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، تاکنون هویت ۵ نفر از این کولبران زخمی مشخص شده است. آن‌ها هاوری مرادی، دیاکو فتاحی، کمال دستوانه، رزگار خلکانی و کمال (فامیلی نامشخص) اهل شهرستان سقز هستند. هویت ۴ کولبر دیگر هنوز مشخص نشده است.

این حادثه بار دیگر نشان از نقض آشکار حقوق بشر در مناطق مرزی کشور دارد. استفاده از خشونت، بازداشت خودسرانه، شکنجه و تیراندازی به سوی غیرنظامیانی که تنها به دنبال امرار معاش هستند، اعمالی غیرقانونی و محکوم است.

کولبران به عنوان یکی از آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه، همواره در معرض خطر خشونت و نقض حقوق خود قرار دارند. تیراندازی‌های مکرر نیروهای امنیتی به سوی کولبران، این افراد را در شرایط بسیار سختی قرار داده و نشان از یک خشونت سیستماتیک علیه آن‌ها دارد.

ضروری است نهادهای مسئول به این حادثه ورود کرده و با عاملان این جنایت برخورد قانونی نمایند. همچنین، باید تدابیری اندیشیده شود تا از تکرار چنین حوادث تلخی جلوگیری شود و حقوق کولبران به طور کامل رعایت گردد. جامعه مدنی و فعالان حقوق بشر باید با صدای بلند خواستار پیگیری این پرونده و محاکمه عاملان آن شوند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید