بازداشت و تهدید به اخراج “محمدپارسا پاشده‌براهویی”، شهروند بلوچ فاقد شناسنامه

محمدپارسا پاشده‌براهویی

روز چهارشنبه ۱۷ مرداد ماه ۱۴۰۳، محمدپارسا پاشده‌براهویی، ۲۷ ساله، شهروند بلوچ فاقد شناسنامه و زندانی سیاسی سابق، پس از احضار به اداره اطلاعات زاهدان بازداشت و به اردوگاه الغدیر منتقل شده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، نیروهای امنیتی به خانواده وی اطلاع داده‌اند که قصد دارند او را به افغانستان تبعید کنند.

هاشم رودینی (لقب محمدپارسا پاشده‌براهویی) پیش از این نیز به اتهام عضویت در گروه‌های مخالف نظام بازداشت و محکوم شده بود. پس از گذراندن محکومیت‌های قبلی، وی بار دیگر در سال ۱۳۹۹ بازداشت و محکوم شد.

منابع مطلع گزارش می‌دهند که اداره اطلاعات زاهدان طی دو هفته گذشته به صورت مکرر با هاشم رودینی و خانواده وی تماس گرفته و او را تهدید به بازداشت و اخراج کرده‌اند.

بازداشت و تهدید به تبعید این شهروند بلوچ در حالی صورت می‌گیرد که وی فاقد شناسنامه بوده و پیش از این نیز به دلیل فعالیت‌های سیاسی خود زندانی شده است. این اقدامات نگرانی‌ها درباره نقض حقوق اولیه شهروندان و به‌ویژه اقلیت‌های قومی در ایران را افزایش می‌دهد.

تبعید اجباری یک فرد به کشوری دیگر بدون رضایت وی، نقض آشکار حقوق بشر است. همچنین، بازداشت و تهدید افراد به دلیل فعالیت‌های سیاسی، مغایر با اصول آزادی بیان و تجمع است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید