آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت (۱۲ تا ۱۹ مرداد ۱۴۰۳)

آزادی بیان در ایران

کانون نویسندگان ایران، طی یک سلسله گزارش ها به صورت هفتگی به وضعیت آزادی بیان در ایران می‌پردازد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، کانون نویسندگان ایران، در گزارشی هفتگی خود از وضعیت آزادی بیان در ایران از روز (۱۲ تا ۱۹ مرداد ۱۴۰۳) ارائه داده است که عینا در ادامه می‌آید:

جمعه ۱۲ مرداد

ــ انجمن قلم (پن) فرانسه با انتشار بیانیه‌ای خواهان لغو حکم اعدام پخشان عزیزی، روزنامه‌نگار و مددکار اجتماعی شد.

ــ با وجود گذشت نزدیک به ده روز از بازداشت زارا اسماعیلی، خواننده‌ای که اجراهای خیابانی وی بدون حجاب اجباری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، هنوز اطلاعی از وضعیت او در دست نیست.

ــ حسن باقری‌نیا، استاد اخراجی دانشگاه حکیم سبزواری، به اتهام‌هایی چون «تبلیغ علیه نظام»، «اجتماع و تبانی»، «اهانت به رهبر جمهوری اسلامی»، «تحریک افراد به اعمال خشونت‌آمیز در فضای مجازی» و «نشر اکاذیب از طریق تشویش اذهان عمومی» به دادسرای مشهد احضار شد.

ــ درخواست اعاده‌ی دادرسی داوود رضوی، عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد و محبوس در زندان اوین، برای بار دوم در دیوان عالی کشور رد شد.

شنبه ۱۳ مرداد

ــ بر اساس گزارش شاخص آزادی رسانه‌ها در سال ۲۰۲۴ که سازمان گزارش‌گران بدون مرز به‌تازگی منتشر کرده است، ایران رتبه ۱۷۶ را در میان ۱۸۰ کشور جهان دارد.

ــ ۳۷ زندانی سیاسی محبوس در بند زنان زندان اوین، که در اعتراض به صدور حکم اعدام پخشان عزیزی در حیاط زندان تحصن کرده بودند، از ملاقات محروم شدند.

ــ مریم دریسی، دانشجو، که به دلیل کشف حجاب و انتشار مطالبی در صفحه اینستاگرام خود به اتهام «تبلیغ علیه نظام» در دادگاه انقلاب کازرون به یک سال حبس محکوم شده بود، پس از مراجعه به اجرای احکام دادسرای انقلاب کازرون بازداشت و به زندان عادل‌آباد شیراز منتقل شد.

ــ رسول بداقی، فعال صنفی معلمان، که دوران محکومیت خود را در زندان اوین سپری می‌کند از حق برقراری تماس تلفنی محروم شده و بی‌خبری از وضعیت او نگرانی خانواده را افزایش داده است.

یکشنبه ۱۴ مرداد

ــ طه رسولیان، خواننده‌ی اهل پیرانشهر، که در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ بازداشت و به زندان محکوم شده بود برای اجرای حکم ۳ سال و هفت ماه حبس به زندان مرکزی نقده منتقل شد.

ــ دومین جلسه‌ی دادگاه رسیدگی به اتهام‌های وریشه مرادی (فعال سیاسی و حقوق زنان)، با وجود حضور وکلای متهم، به دلیل غیبت خانم مرادی لغو شد. او با انتشار نامه‌ای اعلام کرده بود در اعتراض به صدور حکم اعدام برای شریفه محمدی و پخشان عزیزی از حضور در دادگاهی که چنین احکام ناعادلانه‌ای صادر کرده است خودداری می‌کند.

ــ سیامک امینی، شهروند ساکن تهران، که به دلیل حمایت از اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ به اتهام «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی و خارجی» و «تبلیغ علیه نظام» به ۴ سال و یک ماه و هفده روز زندان محکوم شده بود، بازداشت و برای اجرای حکم حبس به زندان اوین منتقل شد.

ــ شکیلا منفرد، فعال مدنی محبوس در زندان اوین، که شامگاه پنجشنبه یازدهم مرداد در پی حال نامساعد جسمی به بیمارستان طالقانی منتقل شده بود، به زندان بازگردانده شد.

‌‌ــ طاهر نقوی، وکیل دادگستری محبوس در زندان اوین، با وجود حال نامساعد جسمانی از رسیدگی مناسب پزشکی محروم مانده است.

ــ هستی امیری، دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی، که در پی اعتراض به مسمومیت سریالی دانش‌آموزان مدارس به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به زندان محکوم شده بود، پس از تحمل چهارماه حبس آزاد شد.

ــ ابراهیم حسن‌زهی، روحانی اهل سنت و عضو مسجد مکی زاهدان، از زندان این شهر به مرخصی اعزام شد.

ــ واروژ مرادی، شهروند اهل روانسر، پس از احضار به اداره‌ی اطلاعات این شهرستان بازداشت شد. از دلایل بازداشت و محل نگهداری او هنوز اطلاعی در دست نیست.

ــ گروهی از مردان زندانی سیاسی محبوس در زندان لاکان رشت با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که به اعتصاب زندانیان سیاسی سراسر کشور در اعتراض به احکام اعدام و «کارزار سه‌شنبه‌های نه به اعدام» می‌پیوندند.

دوشنبه ۱۵ مرداد

ــ افسانه بایگان، بازیگر، در دادگاه مجتمع قضایی ارشاد به پرداخت دو میلیون و پانصد هزار تومان جریمه‌ی نقدی بدل از ۹۱ روز حبس و هجده ماه ممنوعیت از هرگونه فعالیت در فضای مجازی و منع خروج از کشور محکوم شد.

ــ فؤاد صادقی، روزنامه‌نگار، در جریان پیگیری و تحقیق درباره‌ی یک پرونده فساد بازداشت و به زندان منتقل شد.

ــ مریم مهرابی، معلم و از خانواده‌های دادخواه که در پی اعتراض به صدور حکم اعدام برادرش (محمود محرابی) بازداشت شد و به‌تازگی در دادگاه انقلاب اصفهان به اتهام «اغوا یا تحریک مردم به قصد برهم زدن امنیت کشور» به ۶ سال حبس و دو سال محرومیت از خدمت و منع خروج از کشور محکوم شده است، در اعتراض به این حکم در زندان اصفهان دست به اعتصاب غذا زد.

ــ متین فهندژ سعدی، شهروند بهایی ساکن کرمان، توسط نیروهای اطلاعات سپاه این شهر بازداشت شد. از دلایل بازداشت و محل نگهداری او هنوز اطلاعی در دست نیست.

سه‌شنبه ۱۶ مرداد

ــ وفا احمدپور و دانیال مقدم، دو خواننده‌ی معترض، در دادگاه انقلاب شیراز به اتهام‌های «تبلیغ علیه نظام» و «تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی و خارجی» محاکمه شدند.

ــ رضا رسایی، از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری سال ۱۴۰۱ و پیرو آیین یارسان، در زندان دیزل‌آباد کرمانشاه اعدام شد.

ــ درخواست اعاده دادرسی محسن برهانی، حقوقدان و استاد دانشگاه، در دادگاه ویژه روحانیت رد شد.

ــ میثم بصیرتوانا (برادر مهران بصیرتوانا، از جان‌باختگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱) بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

ــ به دنبال اعتراض زندانیان سیاسی بند زنان زندان اوین به اعدام رضا رسایی، و در پی آن یورش روز گذشته‌ی نیروهای گارد حفاظت زندان برای ارعاب و سرکوب معترضان که با قطع تماس تلفنی این زندانیان نیز همراه بود، برخی از زنان زندانی دچار آسیب‌های جسمی یا حمله‌های عصبی شدند.

ــ شروین حاجی‌پور، سراینده و خواننده‌ی ترانه‌ «برای» در جریان اعتراضات سال ۱۴۰۱، به یک سال و نیم حبس محکوم شد.

چهارشنبه ۱۷ مرداد

ــ حسین شنبه‌زاده، مترجم و ویراستار، در دادگاه انقلاب تهران به ا‌تهام‌هایی چون «توهین به مقدسات»، «توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبر انقلاب»، «نشر اکاذیب»، «تبلیغ علیه نظام» و «فعالیت تبلیغی به نفع رژیم صهیونیستی» محاکمه شد.

ــ مطلب احمدیان، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، با وجود حال نامساعد جسمی به دستور مقامات ذی‌ربط از اعزام به بیمارستان و رسیدگی پزشکی محروم مانده است.

ــ منزل اسماعیل گرامی، فعال کارگری‌، مورد تفتیش نیروهای امنیتی قرار گرفت و برخی از لوازم شخصی و دیجیتال او ضبط شد. هم‌زمان او را به دادسرای اوین احضار کردند.

ــ پیروز نامی، دبیر کانون صنفی معلمان خوزستان، با پرونده‌سازی تازه‌ای بار دیگر به دادگاه انقلاب اهواز احضار شد.

پنجشنبه ۱۸ مرداد

ــ دادسرای رشت با حکم عدم‌‌تحمل کیفر برای یاسمین حشدری و سارا جهانی، دو فعال حقوق زنان محبوس در زندان لاکان رشت، موافقت نکرد.

ــ ماندانا صادقی، شاعر و روزنامه‌نگار اهل خوزستان که در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ بازداشت شده بود، از احضار خود و همسرش، رضا محمدی، و دو روزنامه‌نگار دیگر به نام‌های آرش قلعه‌گلاب و کوروش کرم‌پور به دادگاه انقلاب آبادان خبر داد.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید