تداوم بازداشت‌های خودسرانه؛ سامان میرزایی، فعال محیط زیست کُرد بازداشت شد

سامان میرزایی

سامان میرزایی، فعال محیط زیست کُرد اهل روستای سرهویه از توابع بخش کلاترزان سنندج، روز جمعه ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ توسط نیروهای اداره اطلاعات سنندج بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، نیروهای امنیتی بدون ارائه هرگونه حکم قضایی و با یورش به منزل پدری این فعال محیط زیست، وی را بازداشت کرده‌اند.

تاکنون هیچ اطلاعاتی در مورد دلایل بازداشت، اتهامات احتمالی و محل نگهداری سامان میرزایی منتشر نشده است.

بازداشت خودسرانه‌ی فعالین مدنی و محیط زیستی در ایران در ماه‌های اخیر شدت گرفته است. این بازداشت‌ها به صورت گسترده در مناطق کردنشین کشور صورت می‌گیرد و نشان از سرکوبگری گسترده علیه فعالین مدنی و محیط زیستی دارد.

بر اساس اعلامیه جهانی حقوق بشر، هر فرد حق دارد که از آزادی و امنیت شخصی برخوردار باشد و در صورت بازداشت، حق دسترسی به وکیل و اطلاع از اتهامات وارده را داشته باشد. با این حال، در مورد سامان میرزایی، این حقوق به طور کامل نقض شده است.

تداوم بازداشت‌های خودسرانه و عدم دسترسی به اطلاعات دقیق در مورد وضعیت بازداشت‌شدگان، نگرانی‌ها در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران را افزایش داده است. جامعه‌ی بین‌المللی و نهادهای حقوق بشری موظف هستند نسبت به این وضعیت واکنش نشان داده و خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط تمامی بازداشت‌شدگان سیاسی و مدنی شوند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید