تایید حکم اعدام شش زندانی سیاسی در دیوان عالی کشور

مالک علی فدایی نسب، فرهاد شاکری، عیسی عیدمحمدی، عبدالحکیم عظیم گرگیج، عبدالرحمن گرگیج و تاج محمد خرمالی

شعبه ۳۹ دیوان عالی کشور حکم اعدام شش زندانی سیاسی محبوس در زندان وکیل‌آباد مشهد را تایید کرد. این زندانیان عبارتند از: مالک علی فدایی نسب، فرهاد شاکری، عیسی عیدمحمدی، عبدالحکیم عظیم گرگیج، عبدالرحمن گرگیج و تاج محمد خرمالی.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، این پرونده در سال ۱۳۹۸ در شعبه اول دادگاه انقلاب مشهد کلید خورد. این دادگاه این شش شهروند را به اتهام “بغی از طریق عضویت در گروه سلفی حزب ‌الفرقان و عضویت در جبهه همبستگی ملی اهل‌ سنت ایران” به اعدام محکوم کرد.

در ادامه، احکام صادره توسط شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور نقض شد و پرونده برای رسیدگی مجدد به شعبه هم‌عرض ارجاع گردید. اما در اوایل مرداد سال ۱۴۰۲، شعبه چهارم دادگاه انقلاب مشهد بار دیگر حکم اعدام این زندانیان را صادر کرد.

پس از صدور مجدد احکام اعدام، پرونده برای بررسی نهایی به شعبه ۳۹ دیوان عالی کشور ارجاع شد که در نهایت منجر به تایید این احکام گردید.

این زندانیان به اتهام “بغی” متهم شده‌اند. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این زندانیان اعلام کرده است که این پرونده با ایرادات اساسی مواجه است و ادله کافی برای محکومیت آنها وجود ندارد. همچنین، این منبع از شکنجه این زندانیان، از جمله استفاده از اسپری فلفل در مقعد یکی از آنها، خبر داده است.

تایید حکم اعدام این شش زندانی سیاسی نگرانی‌های جدی را در خصوص وضعیت حقوق بشر در ایران برانگیخته است. فعالان حقوق بشر این احکام را ناعادلانه و مغایر با اصول بین‌المللی حقوق بشر می‌دانند.

سال ۱۳۹۸: صدور حکم اولیه اعدام در شعبه اول دادگاه انقلاب مشهد

سال ۱۴۰۰: نقض احکام توسط شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور

اوایل مرداد ۱۴۰۲: صدور مجدد احکام اعدام در شعبه چهارم دادگاه انقلاب مشهد

اواسط مرداد ۱۴۰۲: تایید نهایی احکام اعدام در شعبه ۳۹ دیوان عالی کشور

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید