ممانعت از مرخصی نوراحمد حسن زهی و نقض حقوق انسانی

نوراحمد حسن زهی

نوراحمد حسن زهی، شهروند بلوچ ساکن زاهدان، محبوس در زندان خلخال به مدت ۱۸ ماه است که از مرخصی محروم شده است. علیرغم موافقت سازمان زندان‌ها، اداره اطلاعات با اعزام وی به مرخصی مخالفت می‌کند. خانواده این زندانی سیاسی نیز با وجود پیگیری‌های مکرر، پاسخی دریافت نکرده‌اند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، نوراحمد حسن زهی علیرغم موافقت سازمان زندان‌ها با مرخصی وی، به مدت ۱۸ ماه است که از مرخصی محروم شده است. اداره اطلاعات با خروج وی از زندان برای مرخصی مخالفت می‌کند. خانواده آقای حسن زهی در طی شش ماه گذشته بارها به اداره اطلاعات مراجعه کرده‌اند تا درخواست مرخصی وی را پیگیری کنند، اما تاکنون هیچ پاسخی دریافت نکرده‌اند.

علیرغم موافقت سازمان زندان‌ها، اداره اطلاعات به دلایل نامعلومی با اعزام آقای حسن زهی به مرخصی مخالفت می‌کند.

خانواده آقای حسن زهی به مدت ۶ ماه به اداره اطلاعات مراجعه کرده‌اند تا درخواست مرخصی وی را پیگیری کنند، اما تاکنون پاسخی دریافت نکرده‌اند.

نوراحمد حسن زهی، متولد ۱۳۶۵، متأهل و دارای سه فرزند، در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۸۹ توسط نیروهای امنیتی در زاهدان بازداشت شد. وی به اتهامات اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام به ۲۶ سال حبس و تبعید به زندان خلخال محکوم شد.

در طول بازداشت اولیه، آقای حسن زهی تحت شکنجه‌های شدید قرار گرفت. پس از محکومیت، وی به زندان خلخال تبعید شد. در طول دوران محکومیت، وی و خانواده‌اش با مشکلات عدیده‌ای روبرو شدند.

آقای حسن زهی در بازداشتگاه اطلاعات زاهدان به مدت ۹ ماه تحت شکنجه‌های شدید، از جمله شکنجه بر روی تخت معجزه، قرار گرفت.

فرزند معلول آقای حسن زهی در دی ماه ۱۴۰۱ درگذشت. وی به دلیل ممانعت مسئولین زندان، نتوانست در کنار فرزندش باشد.

فشار بر خانواده: خانواده آقای حسن زهی نیز تحت فشارهای روحی و روانی قرار گرفته‌اند. همسر وی به دلیل اتفاقات رخ داده دچار مشکلات روحی شده است و برادرش نیز مجبور به ترک تحصیل شده است.

موارد ذکر شده در این خبر، نشان‌دهنده نقض آشکار حقوق بشر در مورد آقای نوراحمد حسن زهی و خانواده‌اش است. محرومیت از مرخصی، شکنجه، محاکمه غیرعادلانه و فشار بر خانواده، همگی از جمله مواردی هستند که مغایر با اصول اولیه حقوق بشر می‌باشند.

او در تیر ماه ۱۳۹۱ از زندان زاهدان به خلخال تبعید شد. وی هم اکنون در زندان مرکزی خلخال محبوس است.
نویسنده: شهرام الیاسی

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید