ادامه فشار بر خانواده‌های دادخواه در ایران؛ مریم مهرابی در چهارمین روز اعتصاب غذا

مریم مهرابی

مریم مهرابی، معلم ساکن اصفهان و خواهر محمود مهرابی (زندانی سیاسی محکوم به اعدام)، از روز دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ در زندان دولت آباد اصفهان دست به اعتصاب غذا زده است. این اعتصاب در اعتراض به حکم شش سال حبس تعزیری، دو سال محرومیت از خدمت و دو سال ممنوعیت خروج از کشور صادر شده علیه وی صورت می‌گیرد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، خانم مهرابی که پیشتر نیز به دلیل پیگیری پرونده برادرش بازداشت شده بود، در تاریخ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ بار دیگر توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان دولت آباد اصفهان منتقل شد.

شعبه یکم دادگاه انقلاب اصفهان، مریم مهرابی را به اتهامات تبلیغ علیه نظام، اغوا یا تحریک مردم به جنگ و کشتار و نشر اکاذیب محکوم کرده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که خانم مهرابی از حق دسترسی به وکیل منتخب خود محروم بوده و در طی مدت بازداشت، چندین روز را در سلول انفرادی سپری کرده است.

در تیرماه ۱۴۰۳، مریم مهرابی در اعتراض به تداوم بلاتکلیفی خود در سلول انفرادی، دست به اعتصاب غذا زده بود که این امر موجب بروز مشکلات جسمانی برای وی شده است.

محمود مهرابی، برادر مریم مهرابی، در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ توسط شعبه پنجم دادگاه انقلاب اصفهان به اتهام “افساد فی الارض” به اعدام محکوم شد. درخواست فرجام‌خواهی وی در خردادماه ۱۴۰۳ در دیوان عالی کشور به ثبت رسیده است.

مریم مهرابی به عنوان یک فعال مدنی و به دلیل دفاع از حقوق برادرش، مورد آزار و اذیت قرار گرفته و حقوق اولیه خود از جمله حق دسترسی به وکیل، حق برخورداری از شرایط مناسب نگهداری در زندان و حق اعتراض مسالمت‌آمیز از او سلب شده است.

 

تداوم اعتصاب غذای مریم مهرابی در شرایط نامناسب زندان، نگرانی جدی در مورد سلامت جسمانی و روانی وی را به همراه داشته است. جامعه مدنی و سازمان‌های حقوق بشری خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط مریم مهرابی و لغو احکام ظالمانه علیه وی و برادرش هستند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید