اعدام دسته جمعی ۲۹ زندانی در زندان قزلحصار و ندامتگاه مرکزی کرج

زندان قزلحصار کرج

در سحرگاه چهارشنبه ۱۷ مرداد ماه ۱۴۰۳، حکم اعدام ۲۹ زندانی، از جمله یک زندانی بلوچ، سه تبعه افغانستان، دو زن و هفت زندانی اهل سنت، در زندان قزلحصار و ندامتگاه مرکزی کرج، به اجرا درآمد. این زندانیان پیشتر به اتهاماتی همچون مواد مخدر، قتل و سایر جرایم به اعدام محکوم شده و به سلول‌های انفرادی منتقل شده بودند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، هویت زندانی بلوچ اعدام شده، عبدالله شهنوازی (حمزه زاروزهی)، ۴۵ ساله، متاهل و دارای چهار فرزند، اهل و ساکن زاهدان، احراز شده است.

یک منبع مطلع گفته است: حکم اعدام این زندانی بلوچ بدون دیدار آخر با خانواده اجرا شده و او همراه با شش زندانی دیگر، از جمله دو زن، روز گذشته به سلول انفرادی منتقل شده بود.

منابع مطلع در خصوص عبدالله شهنوازی گفته بودند که وی در سال ۱۴۰۰ با اتهامات مرتبط به مواد مخدر در شهر تهران بازداشت شده و دو سال پیش از دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شده بود.

هویت هفت تن از اعدام شدگان که با اتهامات مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند، شامل عبدالله شهنوازی (شه‌بخش)، محمد کرمی (غلامی)، اسماعیل شرفی، فرود گراوند، شهاب ملکی، (نام کوچک نامشخص) قنبری و رسول (نام فامیل نامشخص) اهل تهران، احراز شده است.

یک منبع مطلع به سازمان حقوق بشر ایران اعلام کرد که در مجموع ۱۷ نفر با اتهام قتل عمد، ۷ نفر با اتهامات مربوط به مواد مخدر و ۲ نفر با اتهام تجاوز به عنف به اعدام محکوم شده بودند.

لازم به ذکر است که برخی رسانه‌های حقوق بشری خبر از اعدام دو زن در این روز دادند که تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد.

اعدام گروهی ۲۸ زندانی در یک روز و در یک زندان طی دو دهه اخیر بی‌سابقه بوده است. آخرین اعدام گروهی در این سطح در تاریخ ۱۲ تیر ماه ۱۳۸۸ و در بحبوحه اعتراضات مردمی آن سال که به جنبش سبز معروف شد رخ داده بود. درطی این اعدام ۲۰ زندانی با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» در یک روز در زندان رجایی شهر کرج اعدام شدند.

تصویر زیر متعلق به محمد کرمی (غلامی) است:

تصویر زیر متعلق به شهاب ملکی است:

تصویر زیر متعلق به عبدالله شهنوازی است:

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید