اجرای حکم اعدام یک زندانی در بوشهر

زندان بوشهر

در روز یکشنبه ۱۴ مرداد ماه ۱۴۰۳، حکم اعدام یک زندانی به نام عارف (نام خانوادگی نامشخص)، حدوداً ۲۳ ساله و دانشجو، در یکی از زندان‌های استان بوشهر اجرا شد. این زندانی پیشتر به اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بود.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، عارف متهم به قتل یک دختر جوان عکاس بود که این حادثه حدود چهار سال پیش در شهر بوشهر رخ داده بود.

با توجه به عدم تفکیک جرایم قتل عمد در قوانین کیفری ایران، هرگونه قتل عمد، صرف نظر از انگیزه و شرایط وقوع جرم، به اشد مجازات یعنی اعدام منجر می‌شود.

لازم به ذکر است که در گزارش‌های اولیه به محل دقیق اجرای حکم این زندانی اشاره‌ای نشده است. همچنین، اطلاعات بیشتری در خصوص جزئیات پرونده و روند رسیدگی قضایی در دسترس نیست.

اجرای حکم اعدام عارف، بار دیگر نگرانی‌ها در خصوص گستردگی استفاده از مجازات اعدام در ایران را افزایش داده است. منتقدان این مجازات، آن را غیرانسانی و ناقض حقوق بشر می‌دانند و خواستار لغو کامل آن هستند.

عدم دسترسی به وکیل مدافع مناسب، امکان تجدیدنظر در احکام، و عدم توجه به شرایط روحی و روانی متهم از جمله انتقاداتی است که به سیستم قضایی ایران در خصوص پرونده‌های قتل عمد وارد می‌شود.

رکنا/

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید