آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت (۵ تا ۱۲ مرداد ۱۴۰۳)

آزادی بیان در ایران

کانون نویسندگان ایران، طی یک سلسله گزارش ها به صورت هفتگی به وضعیت آزادی بیان در ایران می‌پردازد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، کانون نویسندگان ایران، در گزارشی هفتگی خود از وضعیت آزادی بیان در ایران از روز (۱۵ تا ۲۱ تیر ۱۴۰۳) ارائه داده است که عینا در ادامه می‌آید:

جمعه ۵ مرداد

ــ انجمن قلم امریکا، با انتشار متنی به‌قلم سپیده رشنو با موضوع «ادبیات مبارزه»، از نویسندگان سراسر جهان خواست درباره‌ی وضعیت او و نویسندگان دیگری سخن بگویند که در ایران زندانی‌اند.

شنبه ۶ مرداد

ــ سامان صیدی (سامان یاسین)، خواننده رپ اعتراضی و محبوس در زندان قزل‌حصار، در شرایط نامساعد جسمی و روحی به ‌سر می‌برد و در روزهای اخیر چندین بار به بهداری واحد ۴ زندان اعزام شده است.

یکشنبه ۷ مرداد

ــ عباسعلی ذوالفقاری، شاعر اهل دهاقان، به اتهام «توهین به مقامات و مأمورین» و «تبلیغ علیه نظام» در دادگاه انقلاب اصفهان به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

ــ فرمیسک فتاحی، از معلمان مریوان، که حکم اخراج او از آموزش و پرورش این شهر اواخر سال ۱۴۰۱ صادر شده بود، با تأیید این حکم در دیوان عدالت اداری اخراج شد.

دوشنبه ۸ مرداد

ــ سارا جهانی، فعال حقوق زنان، پس از مراجعه به اجرای احکام دادسرای رشت بازداشت و به زندان لاکان رشت منتقل شد.

ــ درخواست اعاده دادرسی پرونده‌ی مژگان کاوسی، نویسنده و پژوهش‌گر، در دیوان عالی کشور پذیرفته شد.

ــ سارا سیاه‌پور، فعال صنفی معلمان، با دریافت ابلاغیه‌ای جهت دفاع از خود برای اتهام «تبلیغ علیه نظام» به دادسرای عمومی و انقلاب کرج احضار شد.

سه‌شنبه ۹ مرداد

ــ دادستان تهران اظهارات اردشیر رستمی (گرافیست) در یک برنامه‌ی گفتگومحور مجازی را «خلاف عفت عمومی» برشمرد و علیه رستمی و علی ضیا (مجری برنامه) اعلام جرم کرد.

ــ احمد و سولماز حسن‌زاده، پدر و خواهر «محمد حسن‌زاده» از کشته‌شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در بوکان، که در تدارک مراسم سالروز او بودند با یورش ماموران امنیتی به خانه‌شان با خشونت بازداشت شدند.

ــ هشت تن از زنان زندانی سیاسی در زندان لاکان رشت ــ زهره و زهرا دادرس، فروغ سمیع‌نیا، شریفه محمدی، آزاده چاوشیان، جلوه جواهری، نگین رضایی و شیوا شاه‌سیاه ــ در همراهی با زندانیان اعتصابیِ «کارزار سه‌شنبه‌های نه به اعدام» اعتصاب غذا کردند.

چهارشنبه ۱۰ مرداد

ــ افسانه بایگان، بازیگر، به اتهام «حضور در معابر و انظار عمومی بدون حجاب شرعی» در دادگاه کیفری مجتمع قضایی ارشاد تهران محاکمه شد.

ــ در پی کشته‌شدن اسماعیل هنیه و محافظ او در تهران، دادستانی کل کشور با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن تهدید فعالان رسانه‌ای، خواستار سکوت و خودداری کاربران شبکه‌های اجتماعی از اظهارنظر در این زمینه در فضای مجازی شد که به‌زعم وی «امنیت روانی جامعه را مخدوش می‌کند».

پنجشنبه ۱۱ مرداد

ــ محمد نوری‌زاد، فعال مدنی محبوس در زندان اوین، با پرونده‌سازی تازه‌ای در یک جلسه دادرسی به صورت ویدیو کنفرانس و غیابی به ۵ سال حبس دیگر محکوم شد.

ــ کبری غلامی، شهروند افغانستانی و دانشجوی دانشگاه الزهرا، پس از دریافت چند پیامک با مضمون تذکر حجاب به اداره گذرنامه احضار و گذرنامه‌اش ضبط شد. سپس مأموران انتظامی او را بازداشت کردند و چند ساعت بعد بدون امکان تماس با خانواده‌اش برای رد مرز به افغانستان فرستاده شد.

ــ جمشید عزیزی ننه‌کران، شاعر و کارگر زندانی، به‌دلیل اشکال‌تراشی در راه وثیقه‌گذاری از مرخصی محروم مانده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید