بازداشت فاطمه داوند، زندانی سیاسی سابق و پناهجو، در ترکیه و خطر دیپورت به ایران

فاطمه داوند

فاطمه داوند، فعال مدنی و از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸، در روز شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ حین تلاش برای رسیدن به یونان، توسط پلیس ترکیه بازداشت شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، خانم داوند که به دلیل فشارهای امنیتی ایران مجبور به ترک کشور شده بود، به دنبال پناهندگی در یکی از کشورهای اروپایی بود.

پیش از این، فاطمه داوند در ایران به اتهاماتی همچون “اخلال در نظم و آسایش عمومی با شرکت در اغتشاشات و کشف حجاب” و “اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور” محکوم شده بود و مدتی را در زندان گذرانده بود.

پس از آزادی از زندان در ایران، وی در دی ماه ۱۴۰۰ به ترکیه رفت و درخواست پناهندگی داد.

با این حال، در تاریخ ۱۳ مرداد ۱۴۰۳، خانم داوند توسط پلیس ترکیه بازداشت شد.

به گفته منابع مطلع، فاطمه داوند پیشتر توسط دستگاه قضایی ترکیه به دو سال حبس محکوم شده و اکنون در معرض خطر دیپورت به ایران قرار دارد.

بازداشت و احتمال دیپورت فاطمه داوند به ایران، نگرانی‌ها در مورد وضعیت حقوق بشری وی و سایر فعالان مدنی را افزایش داده است.

فاطمه داوند ٢۵ آبان‌ ماه ٩٨، در اعتراضات مردمی بوکان بازداشت و در بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه ناچار به اعترافات اجباری علیه خود شد.

وی بهمن‌ ماه ٩٨ توسط شعبه ١٠٣ دادگاه کیفری ٢ بوکان به اتهاماتی همچون “اخلال در نظم و آسایش عمومی با شرکت در اغتشاشات و کشف حجاب” به ۵ ماه حبس تعزیری و ٣٠ ضربه شلاق محکوم شد.

فاطمه داوند، در پرونده‌ای دیگر در سال ٩٩ به اتهام “اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور” توسط شعبه ١ دادگاه انقلاب مهاباد به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد که این حکم پس از تسلیم به رأی به ۴۵ ماه زندان کاهش یافت.

این شهروند روز پنج‌شنبه ١٦ مردادماه ٩٩، جهت اجرای حکم به بند زنان زندان ارومیه انتقال یافت و روز سه‌شنبه ٢١ اردیبهشت‌ ١٤٠٠، تحت نظارت پابند الکترونیکی از زندان مرکزی ارومیه آزاد شد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید