آزادی آزاده سوری پس از سه ماه بازداشت در زندان اوین

زندان اوین

آزاده سوری، فعال مدنی و زندانی سیاسی، پس از دو ماه بازداشت در زندان اوین، در روز چهارشنبه دهم مرداد ماه ۱۴۰۳ آزاد شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، خانم سوری که در اواخر اردیبهشت ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده بود، در تاریخ دوم تیر ماه به بند زنان این زندان منتقل شد. جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات وی نیز در اواخر تیر ماه برگزار گردید.

قوه قضائیه، خانم سوری را به اتهام ارتباط با یکی از گروه‌های مخالف نظام به دو سال و هشت ماه حبس محکوم نمود. با این حال، حکم صادره به حالت تعلیق درآمده و در نهایت منجر به آزادی مشروط وی گردید. این حکم توسط شعبه بیست و ششم دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری صادر شده است.

آزادی مشروط خانم سوری در حالی صورت می‌گیرد که نهادهای حقوق بشری بارها نسبت به وضعیت زندانیان سیاسی در ایران ابراز نگرانی کرده و خواستار آزادی بی‌قید و شرط آنان شده‌اند. بازداشت و محاکمه فعالان مدنی و سیاسی در ایران، به عنوان یکی از مهم‌ترین چالش‌های حقوق بشری در این کشور مطرح است.

گفتنی است که بند ۲۰۹ زندان اوین، به عنوان یکی از مخوف‌ترین زندان‌های ایران شناخته می‌شود و زندانیان سیاسی در این بند معمولاً تحت شکنجه و فشارهای روانی شدید قرار می‌گیرند. انتقال خانم سوری از بند ۲۰۹ به بند زنان زندان اوین، نشان از اعمال فشارهای قانونی بر وی دارد.

با این وجود، آزادی مشروط آزاده سوری، گامی مثبت در جهت بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران تلقی می‌شود. جامعه مدنی ایران همچنان خواستار آزادی تمامی زندانیان سیاسی و رعایت حقوق بشر در این کشور است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید