اجرای حکم اعدام دو زندانی در مشهد؛ نگرانی‌های جدی در خصوص گسترش مجازات مرگ در ایران

رمضان غلامیان

حکم اعدام دو زندانی به نام‌های رمضان غلامیان و موسی نجار در تاریخ ۳ مرداد ماه ۱۴۰۳ در زندان مرکزی مشهد به اجرا درآمد. این دو شهروند پیشتر به اتهام قتل عمد به قصاص نفس محکوم شده بودند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، صبح روز چهارشنبه ۳ مرداد ماه ۱۴۰۳، حکم اعدام دو مرد در زندان مرکزی مشهد به اجرا درآمد.

این دو زندانی که هویتشان رمضان غلامیان، ۳۲ ساله و موسی نجار، ۳۸ ساله، هردو اهل مشهد احراز شده، با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده بودند.

یک منبع مطلع درخصوص اعدام این دو زندانی به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «موسی نجار متهم بود که در تیر ماه ۱۴۰۰ در خلق آباد مشهد درطی یک درگیری مرتکب قتل یک موتورسیکلت سوار با ضربات چاقو شده است. رمضان غلامیان نیز از حدود دو سال پیش با اتهام قتل عمد بازداشت و به قصاص نفس محکوم شده بود.»

گفتنی است که عدم وجود تفکیک جرایم قتل در قوانین کیفری ایران، منجر به صدور حکم اعدام برای هرگونه قتل می‌شود، بدون در نظر گرفتن انگیزه و شدت جرم. این رویه قضایی، نگرانی‌های جدی را در خصوص گسترش مجازات مرگ در این کشور برانگیخته است.

اجرای این احکام در حالی صورت می‌گیرد که در سال‌های اخیر شاهد افزایش قابل توجه آمار اعدام در ایران بوده‌ایم. این روند نگران‌کننده، نشان از بی‌توجهی دولت ایران به تعهدات بین‌المللی خود در زمینه حقوق بشر و همچنین عدم تمایل به اصلاح قوانین کیفری دارد.

جامعه جهانی و سازمان‌های حقوق بشری بارها نسبت به گسترش مجازات اعدام در ایران هشدار داده‌اند و خواستار لغو این مجازات بی‌رحمانه، غیرانسانی و غیرقابل برگشت شده‌اند. بر تمامی دولت‌ها و نهادهای بین‌المللی است تا برای توقف این روند هولناک و حمایت از حقوق زندانیان، اقدامات لازم را انجام دهند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید