آزادی سه تن از شهروندان بلوچ بازداشت شده در پی یورش به روستای قادرآباد خاش

سعید مزارزهی، مجید مزارزهی و ملک گمشادزهی

در پی یورش نیروهای نظامی و امنیتی به روستای قادرآباد خاش در تاریخ هشتم مرداد ماه ۱۴۰۳ و بازداشت خودسرانه پنج تن از اهالی این روستا، سه نفر از بازداشت شدگان در تاریخ یازدهم مرداد ماه آزاد شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی،افراد آزاد شده عبارتند از: سعید مزارزهی، مجید مزارزهی و ملک گمشادزهی که همگی ساکن روستای قادرآباد می‌باشند. این افراد پیشتر توسط مقامات امنیتی به عنوان اعضای گروه جیش العدل معرفی شده بودند.

با این حال، هنوز سرنوشت دو تن دیگر از بازداشت‌شدگان، عبدالغفور گمشادزهی و شهسوار گمشادزهی، مشخص نیست. همچنین، گزارش‌هایی مبنی بر آزادی بهمن مزارزهی ساعاتی پس از بازداشت منتشر شده است.

هنوز از چگونگی آزادی این سه شهروند اطلاع دقیقی در دست نیست.

لازم به ذکر است که یورش نیروهای نظامی به روستای قادرآباد با واکنش شدید اهالی روبرو شد و منجر به کشته شدن یک زن و زخمی شدن چندین نفر دیگر گردید. این رویدادها بار دیگر نگرانی‌ها در خصوص نقض گسترده حقوق بشر در مناطق بلوچ‌نشین ایران را افزایش داده است.

بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه و تهدید، از جمله روش‌هایی است که به طور متداول علیه شهروندان بلوچ به کار گرفته می‌شود. جامعه جهانی و نهادهای حقوق بشری موظف هستند نسبت به این موارد واکنش نشان داده و از دولت ایران بخواهند تا به این گونه اقدامات غیرقانونی پایان دهد و به حقوق اساسی شهروندان بلوچ احترام بگذارد.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید