حمله نیروهای نظامی به روستای قادرآباد از توابع شهرستان خاش، یک کشته، سه تن ازجمله یک نوجوان ۱۶ ساله زخمی و پنج بازداشت برجاگذاشت

سعید مزارزهی

نیروهای امنیتی و نظامی در تاریخ ۸ مرداد ماه ۱۴۰۳، با یورش به روستای قادرآباد از توابع شهرستان خاش، اقدام به تفتیش منازل، تیراندازی و بازداشت تعدادی از اهالی کردند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، این یورش بی‌امان منجر به کشته شدن یک زن مسن و زخمی شدن سه تن دیگر از جمله یک نوجوان ۱۶ ساله شد. همچنین، دست‌کم پنج نفر از اهالی روستا بازداشت شدند که هویت آن‌ها پس از سه روز احراز شده است.

افراد بازداشت شده عبارتند از: سعید مزارزهی (گمشادزهی)، عبدالغفور گمشادزهی، مجید مزارزهی (گمشادزهی)، شهسوار گمشادزهی و بهمن مزارزهی (گمشادزهی)، که همگی اهل و ساکن روستای قادرآباد هستند.

در واکنش به این حادثه، رسانه‌های جمهوری اسلامی تلاش کردند تا مسئولیت این اقدام خشونت‌بار را به گردن گروه‌های مخالف دولت بیندازند و با برچسب زدن به بازداشت‌شدگان به عنوان «تروریست»، از افشای جنایات نیروهای امنیتی خودداری کنند.

سازمان مسلح جیش العدل نیز ادعای جمهوری اسلامی مبنی بر دستگیری اعضای این سازمان در این عملیات را تکذیب کرده است. این سازمان، این ادعا را تنها روشی برای توجیه خشونت علیه غیرنظامیان دانسته است.

یورش به روستاها، تخریب منازل، تیراندازی به سوی غیرنظامیان و بازداشت‌های خودسرانه، نمونه‌هایی از نقض گسترده حقوق بشر در مناطق بلوچ‌نشین ایران است. این اقدامات نه تنها باعث ایجاد رعب و وحشت در میان مردم شده، بلکه به تشدید تنش‌ها و ناامنی در منطقه نیز دامن زده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید