تداوم بازداشت و بلاتکلیفی از طاهر نقوی، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر در زندان اوین

طاهر نقوی

طاهر نقوی، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر، از تاریخ ۱۷ بهمن ماه ۱۴۰۲ به طور خودسرانه بازداشت و به زندان اوین منتقل شده است. علیرغم گذشت ۱۷۸ روز از زمان بازداشت، وی کماکان در بند کارگری این زندان در شرایط نامناسبی به سر می‌برد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، آقای نقوی در تاریخ ۲۳ تیرماه ۱۴۰۳ در شعبه پانزدهم دادگاه انقلاب تهران به اتهامات “تبلیغ علیه نظام” و “اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی” محاکمه شده است.

این اتهامات که اغلب برای سرکوب مخالفان و محدود کردن آزادی‌های مدنی به کار می‌روند، در یک روند قضایی ناعادلانه و با نقض اصول دادرسی منصفانه علیه ایشان وارد شده است.

شرایط نگهداری آقای نقوی در زندان اوین بسیار نامناسب گزارش شده است. وی به همراه سایر زندانیان در بند کارگری در شرایطی سخت و غیرانسانی نگهداری می‌شود و از امکانات بهداشتی مناسب محروم است. همچنین، آقای نقوی اخیراً با شکایت مسئولین زندان با اتهامات جدیدی مانند “اخلال در نظم عمومی” و “توهین به مامورین زندان” مواجه شده است.

تداوم بازداشت طولانی‌مدت و بلاتکلیفی آقای نقوی، نقض آشکار حقوق اساسی ایشان، از جمله حق آزادی بیان، حق دادرسی عادلانه و حق برخورد انسانی است. این وضعیت نشان‌دهنده‌ی بی‌توجهی مسئولان قضایی و زندان به حقوق زندانیان و تشدید روند سرکوب مخالفان در ایران است.

بازداشت و محاکمه آقای نقوی به دلیل فعالیت‌های حرفه‌ای و مدنی ایشان، نشان‌دهنده‌ی تلاش حکومت برای ایجاد جو خفقان و محدود کردن آزادی‌های مدنی است. این اقدامات در راستای ایجاد ترس و وحشت در میان وکلا و فعالان حقوق بشر صورت می‌گیرد تا از دفاع از حقوق شهروندان بازمانند.

تداوم بازداشت طاهر نقوی و شرایط نامناسب نگهداری وی در زندان، زنگ خطری برای تمام وکلا و فعالان مدنی است که به دنبال دفاع از حقوق شهروندان هستند. این وضعیت نیازمند توجه جدی جامعه جهانی و اقدام فوری برای آزادی بی‌قید و شرط وی می‌باشد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید