برگزاری جلسه رسیدگی به اتهام‌های افسانه بایگان، بازیگر سینما و تلویزیون، در مجتمع قضایی ارشاد تهران

افسانه بایگان

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات افسانه بایگان، بازیگر سینما و تلویزیون، در تاریخ ۱۰ مرداد ماه ۱۴۰۳ برگزار شد. در این جلسه، خانم بایگان به اتهام “حضور زنان در معابر و انظار عمومی بدون حجاب شرعی” که بر اساس انتشار عکس‌هایی در فضای مجازی به وی نسبت داده شده است، پاسخگو بود.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، چندی پیش، مرکز اطلاع‌رسانی پلیس تهران بزرگ از تشکیل پرونده قضایی دیگری برای افسانه بایگان به دلیل آنچه “کشف حجاب در مراسم نکوداشت آتیلا پسیانی” عنوان کرد، خبر داده بود.

در تیر ماه سال گذشته، این بازیگر سینما و تلویزیون به دلیل عدم رعایت “حجاب اجباری” توسط دادگاه کیفری دو تهران به دو سال حبس تعزیری محکوم شد که این حکم به مدت پنج سال به حالت تعلیق در آمد. علاوه بر این، وی به مجازات‌های تکمیلی دیگری همچون ممنوعیت خروج از کشور و استفاده از فضای مجازی محکوم شد.

اواخر تیرماه ۱۴۰۲، المیرا نوری زینال، وکیل مدافع خانم بایگان، از اجرای حکم غیرقطعی موکل خود مبنی بر قطع شدن سیم‌کارت و احضار وی به پلیس امنیت عمومی خبر داد.

تکرار احضار و محاکمه افسانه بایگان به دلیل عدم رعایت قوانین حجاب اجباری، نشان‌دهنده‌ی تشدید سرکوب فعالان مدنی و هنرمندان در ایران است. این اقدامات در راستای ایجاد جو خفقان و محدود کردن آزادی‌های فردی صورت می‌گیرد.

اتهام “حضور زنان در معابر و انظار عمومی بدون حجاب شرعی” که علیه خانم بایگان مطرح شده است، ابزاری برای سرکوب مخالفان و محدود کردن آزادی بیان است. این اتهام اغلب به صورت مبهم و بدون ارائه شواهد کافی به کار می‌رود تا فعالان مدنی را ساکت کند.

محکومیت و احضارهای مکرر خانم بایگان، نقض آشکار حقوق اساسی ایشان، از جمله حق آزادی بیان و حق دادرسی عادلانه است. این اقدامات همچنین در تضاد با تعهدات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در زمینه حقوق بشر می‌باشد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید