اعدام نبی بخش ملازهی، شهروند بلوچ، در زندان میناب

زندان میناب

نبی بخش ملازهی، شهروند بلوچ، سحرگاه روز سه‌شنبه ۹ مرداد ماه ۱۴۰۳ در زندان میناب اعدام شد. وی پیشتر به اتهامات مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم شده بود.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، آقای ملازهی حدوداً ۶۱ ساله بوده و در سال ۱۳۹۸ بازداشت شده است. حکم اعدام وی در دادگاه انقلاب میناب صادر و در تاریخ مذکور اجرا شده است.

گفتنی است، در روز دوشنبه (۸ مرداد ماه ۱۴۰۳) نیز یک زندانی دیگر بلوچ در زندان میناب اعدام شده است. این در حالی است که تاکنون هیچ یک از رسانه‌های داخلی یا منابع رسمی به این اعدام‌ها اشاره نکرده‌اند.

افزایش چشمگیر اعدام‌ها در ایران، به ویژه اعدام زندانیان با اتهامات مرتبط با مواد مخدر، نگرانی‌های جدی را در خصوص وضعیت حقوق بشر در این کشور برانگیخته است.

بر اساس آمار منتشر شده، تعداد اعدام‌هایی که با اتهامات مرتبط با مواد مخدر انجام شده در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲ حدود ۸۴ درصد افزایش داشته است.

اعدام نبی بخش ملازهی و سایر زندانیان، نقض آشکار حق حیات و سایر حقوق اساسی آن‌ها است. این اقدامات در تضاد با تعهدات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در زمینه حقوق بشر می‌باشد.

اعدام‌های اخیر در ایران نشان‌دهنده‌ی بحران عمیق حقوق بشری در این کشور است. این اقدامات نه تنها باعث ایجاد رعب و وحشت در میان مردم می‌شود، بلکه به هیچ وجه به مبارزه با جرایم کمک نمی‌کند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید