احضار رضا رمضان‌زاده، فعال مدنی و زندانی سیاسی سابق، به دادگاه انقلاب تهران

رضا رمضان‌زاده

رضا رمضان‌زاده، فعال مدنی و زندانی سیاسی سابق، بار دیگر از سوی شعبه بیست و شش دادگاه انقلاب تهران احضار شد. این احضار به دنبال شکایت رئیس سازمان زندان‌ها و رئیس زندان تهران بزرگ، به دلیل پوشش اخبار بازداشت‌شدگان و وضعیت زندانیان سیاسی صورت گرفته است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، آقای رمضان‌زاده پیش‌تر در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ به اتهام “نشر اکاذیب” به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود. این حکم در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران عیناً تأیید شد.

وی در تاریخ ۵ شهریور ماه ۱۴۰۱ جهت اجرای این حکم بازداشت و به زندان تهران بزرگ منتقل گردید و پس از مدتی با اعزام به مرخصی متصل به آزادی آزاد شد.

طی جنبش زن، زندگی، آزادی در مهر ماه ۱۴۰۱، آقای رمضان‌زاده بار دیگر بازداشت و به بند ۲۰۹ بازداشتگاه اوین منتقل شد. او در نهایت با تودیع قرار وثیقه آزاد شده بود.

همچنین، در آذر ماه ۹۸، وی در رابطه با اعتراضات سراسری آبان همان سال بازداشت و به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شده بود که در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ به صورت مشروط آزاد شد.

تکرار احضار و محاکمه رضا رمضان‌زاده به دلیل فعالیت‌های مدنی و پوشش اخبار زندانیان سیاسی، نشان‌دهنده‌ی تشدید سرکوب فعالان مدنی در ایران است. این اقدامات در راستای ایجاد جو خفقان و محدود کردن آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات صورت می‌گیرد.

اتهام “نشر اکاذیب” که علیه آقای رمضان‌زاده مطرح شده است، ابزاری برای سرکوب مخالفان و محدود کردن آزادی بیان است. این اتهام اغلب به صورت مبهم و بدون ارائه شواهد کافی به کار می‌رود تا فعالان مدنی را ساکت کند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید