شروین حاجی‌پور، هنرمند و فعال مدنی ایرانی، جهت تحمل محکومیت حبس احضار شد

شروین حاجی‌پور

شروین حاجی‌پور، هنرمند و فعال مدنی، جهت اجرای حکم حبس سه سال و هشت ماهه خود احضار شد. این حکم در پی انتشار قطعه موسیقی اعتراضی “برای” و بازداشت وی در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ صادر شده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، اجرای حکم حبس، دادگاه انقلاب ساری، در اواخر سال گذشته، آقای حاجی‌پور را به اتهامات مبهمی همچون “تبلیغ علیه نظام” و “اغوا و تحریک مردم به اغتشاشات” محکوم کرده است.
این اتهامات که اغلب برای سرکوب مخالفان و محدود کردن آزادی‌های مدنی به کار می‌روند، در یک روند قضایی ناعادلانه و با نقض اصول دادرسی منصفانه علیه ایشان وارد شده است.

شروین حاجی‌پور پس از انتشار قطعه “برای” که به نمادی از اعتراضات سراسری تبدیل شد، بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات ساری منتقل شد. وی پس از مدتی با تودیع قرار وثیقه در تاریخ ۱۲ مهر ۱۴۰۱ آزاد شد، اما همواره تحت فشارهای قضایی قرار داشته است.

محکومیت آقای حاجی‌پور به حبس، نقض آشکار حقوق اساسی ایشان، از جمله حق آزادی بیان و حق تجمع مسالمت‌آمیز است. این حکم همچنین در تضاد با تعهدات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در زمینه حقوق بشر می‌باشد.

بازداشت و محکومیت هنرمندان و فعالان مدنی در ایران، نشان از تشدید روند سرکوب مخالفان و محدود کردن آزادی‌های مدنی در این کشور دارد. این اقدامات در راستای ایجاد جو خفقان و ترس در جامعه صورت می‌گیرد و مانع از بیان آزادانه نظرات و مطالبات مردم می‌شود.

محکومیت شروین حاجی‌پور به حبس، نه تنها به ایشان، بلکه به تمام هنرمندان و فعالان مدنی که به دنبال بیان حقیقت و مطالبات مردم هستند، توهین است. این حکم نشان می‌دهد که در ایران، آزادی بیان و فعالیت‌های هنری به بهای سنگینی تمام می‌شود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید