پذیرش درخواست اعاده دادرسی مژگان کاوسی، فعال مدنی

مژگان کاوسی

دیوان عالی کشور درخواست اعاده دادرسی مژگان کاوسی، فعال مدنی و نویسنده، را پذیرفته و پرونده‌اش برای رسیدگی مجدد به دادگاه انقلاب ساری ارجاع شده است. او پیشتر به اتهامات سیاسی محکوم شده بود.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، خانم کاوسی در آذر ماه ۱۴۰۱ به اتهاماتی از جمله “فعالیت تبلیغی علیه نظام”، “توهین به رهبری” و “اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور” محکوم شده بود.

این احکام به دنبال فعالیت‌های مدنی و اجتماعی وی صادر شده بود. با توجه به اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، حداکثر مجازات تعیین شده برای وی سه سال و سه ماه حبس بود.

گفتنی است که این فعال مدنی پیشتر نیز به دلیل فعالیت‌های خود بازداشت و زندانی شده بود. وی در جریان اعتراضات آبان ۹۸ بازداشت و پس از تحمل بیست ماه حبس آزاد شده بود.

وی در آذرماه سال گذشته، جهت تحمل دوران محکومیت خود راهی زندان تنکابن شد.

پذیرش درخواست اعاده دادرسی توسط دیوان عالی کشور، امیدی تازه برای مژگان کاوسی و خانواده‌اش ایجاد کرده است. این تصمیم نشان می‌دهد که سیستم قضایی کشور ممکن است به بررسی مجدد اتهامات وارده به وی و رعایت دقیق‌تر اصول دادرسی عادلانه تمایل داشته باشد.

با این حال، تا زمان صدور حکم نهایی در دادگاه انقلاب ساری، وضعیت حقوقی مژگان کاوسی همچنان نامشخص است. فعالین حقوق بشر و جامعه مدنی با نگرانی وضعیت وی را دنبال می‌کنند و امیدوارند که در این دادرسی جدید، حقوق وی به طور کامل رعایت شود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید