اتهام سنگین “بغی” علیه سه فعال مذهبی کُرد

زندان ارومیه

سه شهروند کُرد اهل بوکان به نام‌های سلیمان ادهمی، حسین خسروی و هیوا نوری با اتهاماتی سنگین از جمله “بغی”، “عضویت در گروه تندرو اسلامی انصارالسنه” و “تبلیغ علیه نظام” روبرو شده‌اند. این اتهامات توسط شعبه یکم دادگاه انقلاب ارومیه علیه آن‌ها مطرح شده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، اتهام “بغی” که به معنای قیام مسلحانه علیه نظام است، یکی از سنگین‌ترین اتهامات در قوانین جمهوری اسلامی محسوب می‌شود و ممکن است به مجازات اعدام منجر شود. این در حالی است که این سه فعال مذهبی کُرد صرفا به دلیل اعتقادات و فعالیت‌های مذهبی خود بازداشت و تحت فشار قرار گرفته‌اند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که این افراد در طول سه ماه بازداشت در بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه، تحت شکنجه‌های شدید قرار گرفته‌اند تا به اعترافات اجباری علیه خود تن دهند. آن‌ها همچنین از حق دسترسی به وکیل و ملاقات با خانواده خود محروم بوده‌اند.

سلیمان ادهمی، حسین خسروی و هیوا نوری در تاریخ ۹ بهمن ۱۴۰۲ توسط نیروهای امنیتی در بوکان بازداشت شدند. پس از گذراندن سه ماه در بازداشتگاه اداره اطلاعات، آن‌ها به زندان مرکزی ارومیه منتقل شده‌اند و هم‌اکنون در وضعیت بلاتکلیفی به سر می‌برند.

این رویداد یک بار دیگر نشان می‌دهد که فعالان مدنی و مذهبی در ایران با چه فشارها و محدودیت‌هایی روبرو هستند. اتهامات بی‌اساس و شکنجه‌های سیستماتیک علیه این افراد، نگرانی‌ها در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران را افزایش داده است.

جامعه مدنی و حقوق بشری خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط این سه فعال مذهبی کُرد و لغو اتهامات بی‌اساس علیه آن‌ها هستند. همچنین، آن‌ها از جامعه جهانی می‌خواهند تا به این موضوع حساسیت نشان داده و برای آزادی این افراد اقدام کنند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید