رد درخواست اعاده دادرسی محمود اوجاقلو فعال ترک (آذربایجانی)

محمود اوجاقلو

محمود اوجاقلو، فعال ترک (آذربایجانی) محبوس در زندان اوین، در تلاش برای لغو محکومیت خود ناکام ماند. درخواست اعاده دادرسی او توسط شعبه ۳۹ دیوان عالی کشور رد شده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، این فعال مدنی در تاریخ ۲۰ آذرماه ۱۴۰۱ بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. پس از طی مراحل دادرسی، ابتدا توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ۱۶ سال حبس محکوم شد. اما در نهایت، شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران حکم او را به ۱۱ سال حبس تعزیری کاهش داد.

بر اساس حکم صادره، اوجاقلو به اتهاماتی همچون اجتماع و تبانی، تبلیغ علیه نظام، تحریک مردم به جنگ و کشتار محکوم شده است. همچنین، او از برخی حقوق اجتماعی همچون فعالیت در فضای مجازی و خروج از کشور محروم شده و مجبور به مطالعه و خلاصه نویسی کتاب‌هایی خاص شده است.

محدودیتی که برای اوجاقلو تعیین شده است، شامل دو سال منع از عضویت در احزاب و گروه‌های سیاسی، منع از فعالیت در فضای مجازی و رسانه‌ها، منع از خروج از کشور و مسدود شدن شبکه‌های اجتماعی اوست.

علاوه بر مجازات حبس، اوجاقلو باید کتاب‌های مشخصی در زمینه تاریخ، فرهنگ و زبان آذربایجان را مطالعه و خلاصه نویسی کند. این مجازات تکمیلی به نوعی تلاش برای تغییر نگرش و باورهای او تلقی می‌شود.

اوجاقلو پیش از این نیز به دلیل فعالیت‌های مدنی خود بارها توسط نهادهای امنیتی احضار و بازداشت شده بود. رد درخواست اعاده دادرسی او نشان می‌دهد که دستگاه قضایی ایران قصد ندارد از فشار بر فعالان مدنی دست بردارد.

این رویداد بار دیگر نگرانی‌ها در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران و به ویژه وضعیت زندانیان سیاسی را افزایش داده است. فعالان حقوق بشری و سازمان‌های بین‌المللی خواستار آزادی بی‌قید و شرط اوجاقلو و دیگر زندانیان سیاسی شده‌اند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید