توقف اجرای حکم مجید توکلی؛ درخواست اعاده دادرسی در جریان است

مجید توکلی

مجید توکلی، فعال سیاسی و دانشجوی سابق، پس از گذراندن مدتی در بازداشت و طی مراحل پیچیده قضایی، روز شنبه ۶ مرداد ماه ۱۴۰۳ به‌طور موقت از زندان آزاد شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، این آزادی در پی توقف اجرای حکم تعزیری وی و در انتظار رسیدگی نهایی به درخواست اعاده دادرسی صورت پذیرفته است.

آقای توکلی در مهر ماه ۱۴۰۱ به اتهاماتی از جمله اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور بازداشت و محکوم شده بود.

با بررسی دقیق سیر پرونده مشخص می‌شود که آقای توکلی در مراحل مختلف دادرسی، احکام متفاوتی دریافت کرده و اعتراضات وی به احکام صادره تاکنون به نتیجه قطعی نرسیده است.

با این حال، با توقف اجرای حکم فعلی، وی موقتاً از زندان آزاد شده و روند رسیدگی به پرونده همچنان ادامه دارد.

مجید توکلی، در مرحله بدوی ابتدا در تاریخ ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، محاکمه و دومین جلسه محاکمه این فعال سیاسی هم در تاریخ ۲۴ تیر ماه ۱۴۰۲، برگزار شد و در تاریخ ۲۷ تیر ماه ۱۴۰۲، از بابت اتهام (اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور) به تحمل ۵ سال حبس تعزیری و به اتهام (فعالیت تبلیغی علیه نظام) هم به تحمل ۱ سال حبس و برای مجازات تکمیلی هم به ۲ سال منع خروج از کشور، ۲ سال منع اقامت در تهران و استانهای همجوار با تهران و به ۲ سال هم منع فعالیت در فضای مجازی، محکوم شد و پس از اعلام اعتراض و ارجاع پرونده به دادگاه تجدیدنظر استان تهران، حکم صادره بدوی بر علیه مجید توکلی، بدون تشکیل جسله دادرسی، توسط عباسعلی حوزان و خسرو خلیلی مهدیرجی ـ قضات شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، تائید شد.

مجید توکلی، در مهر ماه ۱۴۰۱، همزمان با گسترش اعتراضات سراسری توسط نیروهای امنیتی در یکی از شهرهای شمالی ایران بازداشت و به زندان اوین منتقل و پس از اتمام بازجوئی ها به زندان تهران بزرگ منتقل و در تاریخ ۲۸ آذر ماه ۱۴۰۱، تودیع وثیقه آزاد شد.

مجید توکلی، پیشتر هم به علت فعالیتهای دانشجویی خود، بازداشت و پس از طی مراحل بازجویی به تحمل حبس تعزیری محکوم شده بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل