توقف اجرای حکم مجید توکلی؛ درخواست اعاده دادرسی در جریان است

مجید توکلی

مجید توکلی، فعال سیاسی و دانشجوی سابق، پس از گذراندن مدتی در بازداشت و طی مراحل پیچیده قضایی، روز شنبه ۶ مرداد ماه ۱۴۰۳ به‌طور موقت از زندان آزاد شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، این آزادی در پی توقف اجرای حکم تعزیری وی و در انتظار رسیدگی نهایی به درخواست اعاده دادرسی صورت پذیرفته است.

آقای توکلی در مهر ماه ۱۴۰۱ به اتهاماتی از جمله اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور بازداشت و محکوم شده بود.

با بررسی دقیق سیر پرونده مشخص می‌شود که آقای توکلی در مراحل مختلف دادرسی، احکام متفاوتی دریافت کرده و اعتراضات وی به احکام صادره تاکنون به نتیجه قطعی نرسیده است.

با این حال، با توقف اجرای حکم فعلی، وی موقتاً از زندان آزاد شده و روند رسیدگی به پرونده همچنان ادامه دارد.

مجید توکلی، در مرحله بدوی ابتدا در تاریخ ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، محاکمه و دومین جلسه محاکمه این فعال سیاسی هم در تاریخ ۲۴ تیر ماه ۱۴۰۲، برگزار شد و در تاریخ ۲۷ تیر ماه ۱۴۰۲، از بابت اتهام (اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور) به تحمل ۵ سال حبس تعزیری و به اتهام (فعالیت تبلیغی علیه نظام) هم به تحمل ۱ سال حبس و برای مجازات تکمیلی هم به ۲ سال منع خروج از کشور، ۲ سال منع اقامت در تهران و استانهای همجوار با تهران و به ۲ سال هم منع فعالیت در فضای مجازی، محکوم شد و پس از اعلام اعتراض و ارجاع پرونده به دادگاه تجدیدنظر استان تهران، حکم صادره بدوی بر علیه مجید توکلی، بدون تشکیل جسله دادرسی، توسط عباسعلی حوزان و خسرو خلیلی مهدیرجی ـ قضات شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، تائید شد.

مجید توکلی، در مهر ماه ۱۴۰۱، همزمان با گسترش اعتراضات سراسری توسط نیروهای امنیتی در یکی از شهرهای شمالی ایران بازداشت و به زندان اوین منتقل و پس از اتمام بازجوئی ها به زندان تهران بزرگ منتقل و در تاریخ ۲۸ آذر ماه ۱۴۰۱، تودیع وثیقه آزاد شد.

مجید توکلی، پیشتر هم به علت فعالیتهای دانشجویی خود، بازداشت و پس از طی مراحل بازجویی به تحمل حبس تعزیری محکوم شده بود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید