یورش وحشیانه نیروهای امنیتی به عزاداران محیط زیستی در کامیاران؛ ۵ فعال مدنی بازداشت شدند

آمانج قربانی، امیر ندیمی، فرزین موفقی، حمید سبزه و فریده ویسی

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه، سوم مرداد ۱۴۰۳، به جمع عزادارانی که برای بدرقه اسماعیل کریمی، فعال محیط زیست فقید، گرد هم آمده بودند، یورش بردند. این یورش وحشیانه منجر به بازداشت دست‌کم ۵ فعال مدنی و محیط زیستی و ضرب و شتم ده‌ها تن دیگر شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، بیش از ۵۰ فعال مدنی و محیط زیستی از شهرهای مختلف کردستان، از جمله کامیاران، پاوه، جوانرود، سنندج و دهگلان، پس از مراسم خاکسپاری کریمی در نزدیکی رستوران سرراهی، هدف حمله نیروهای امنیتی مسلح به کلاشینکف و کُلد کمری قرار گرفتند.

این نیروها با بی‌رحمی تمام به سمت عزاداران شلیک کرده، آن‌ها را مورد ضرب و شتم قرار داده و گوشی‌های همراهشان را به زور توقیف کردند.

در این یورش وحشیانه، ۵ فعال مدنی به نام‌های آمانج قربانی، امیر ندیمی، فرزین موفقی (اهل کامیاران) و حمید سبزه و فریده ویسی (اهل پاوه) بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. حمید سبزه به عنوان مدیر انجمن محیط زیستی «ژیوای پاوه» و خبرنگار، و فریده ویسی نیز به عنوان یک فعال مدنی شناخته شده و خبرنگار، از چهره‌های شناخته شده در حوزه محیط زیست و مدنی هستند.

گواهان عینی از شدت خشونت نیروهای امنیتی می‌گویند که این نیروها با بی‌رحمی تمام به عزاداران حمله کرده و حتی به سر آن‌ها شلیک کرده‌اند. برخی از فعالان مدنی نیز از ضرب و شتم شدید و آسیب‌های جسمی ناشی از این یورش خبر داده‌اند.

لازم به ذکر است که این فعالان مدنی هیچگونه فعالیت غیرقانونی انجام نداده بودند و تنها در مراسم خاکسپاری یک فعال محیط زیست شرکت کرده بودند. با این حال، نیروهای امنیتی با برخوردی خشن و غیرقانونی آن‌ها را بازداشت و مورد آزار و اذیت قرار دادند.

این اقدام وحشیانه نیروهای امنیتی نشان‌دهنده سرکوب شدید هرگونه فعالیت مدنی و محیط زیستی در ایران و به ویژه در مناطق کردنشین است. بازداشت این فعالان مدنی محکوم است و جامعه جهانی باید به این اقدامات غیرانسانی واکنش نشان دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل