اعدام چهار زندانی در زندان مرکزی شیراز

زندان مرکزی شیراز (عادل آباد)

صبح روز شنبه ۳۰ تیر ماه ۱۴۰۳، حکم اعدام سه مرد و یک زن در زندان مرکزی شیراز (عادل‌آباد) به اجرا درآمد. این افراد در پرونده‌های جداگانه به اتهام “قتل عمد” و “تجاوز به عنف” به قصاص نفس و یا اعدام محکوم شده بودند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، هویت دو مردی که با اتهام “قتل عمد” به قصاص نفس محکوم شده بودند، “منصور توکلی” و “حامد شکسته” ۴۰ ساله اعلام شده است. “محسن استواری” نیز هویت مرد دیگری است که با اتهام “تجاوز به عنف” به اعدام محکوم شده بود.

نام زن اعدام شده “محمودی‌نیا” (نام کوچک نامعلوم) ذکر شده است. او نیز به اتهام “قتل عمد” به قصاص نفس محکوم شده بود.

یک منبع مطلع به سازمان حقوق بشر ایران گفته است که “منصور توکلی” سه سال پیش بازداشت و به قصاص محکوم شده بود. “حامد شکسته” نیز حدود سه سال پیش بازداشت و به قصاص نفس محکوم شده بود.

این منبع در مورد زن اعدام شده نیز گفت: “خانم محمودی‌نیا را به اتهام قتل نامزدش بازداشت و به قصاص نفس محکوم کرده بودند. او راضی به این ازدواج نبود و با زور و اجبار خانواده با مقتول عقد کرده بود.”

تاکنون اعدام این چهار زندانی توسط رسانه‌های داخلی ایران و یا منابع رسمی اعلام نشده است.

اعدام در ایران با انتقاد شدید سازمان‌های حقوق بشری روبرو شده است. این سازمان‌ها معتقدند که عدم وجود درجه‌بندی برای قتل عمد در ایران، منجر به صدور احکام اعدام برای هر نوع قتلی فارغ از شدت و ضعف و انگیزه متهم می‌شود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید