عسل داداش‌لو، روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای، به اتهام نشر اکاذیب به جزای نقدی محکوم شد

عسل داداش‌لو

عسل داداش‌لو، روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای، به دلیل بازنشر گزارش بی‌بی‌سی درباره جان باختن نیکا شاکرمی و انتشار توییت در این خصوص، توسط شعبه ۱۰۲۷ دادگاه کیفری دو تهران به اتهام «نشر اکاذیب» به پرداخت شش میلیون و ۶۰۰ هزار تومان جزای نقدی محکوم شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، خانم داداش‌لو با انتشار خبر محکومیت خود در صفحه کاربری‌اش در شبکه ایکس این موضوع را اعلام کرده است.

این پرونده قضایی پس از آن گشوده شد که در اردیبهشت ماه سال جاری، دادستانی تهران علیه دست‌کم چهار روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای به دلیل بازنشر گزارش بی‌بی‌سی و توییت‌هایی در مورد نیکا شاکرمی، اعلام جرم کرد. مرضیه محمودی، هادی کسایی‌زاده و محمد پارسی، از جمله دیگر افرادی بودند که در این پرونده تحت پیگرد قضایی قرار گرفتند.

بی‌بی‌سی پیشتر در گزارشی با عنوان «آخرین نفس نیکا»، روایتی از جان باختن نیکا شاکرمی، یکی از جان‌باختگان اعتراضات سراسری «زن، زندگی، آزادی» در سال ۱۴۰۱، ارائه کرده بود. انتشار این گزارش با واکنش‌های گسترده‌ای در میان مردم و اهالی رسانه در ایران روبرو شد.

محکومیت عسل داداش‌لو به اتهام نشر اکاذیب، بار دیگر بر محدودیت‌ها و خطرات فعالیت روزنامه‌نگاری در ایران، به ویژه در زمینه پوشش اخبار اعتراضات و مسائل مربوط به حقوق بشر، تاکید می‌کند.

جای تاسف است که به جای پیگیری دقیق و بی‌طرفانه پرونده جان‌باختگان اعتراضات، شاهد برخورد قضایی با کسانی هستیم که به دنبال انتشار اخبار و روایت‌های مربوط به این وقایع بوده‌اند.

صادر شدن چنین احکام قضایی نه تنها نقض آزادی بیان و حق دسترسی به اطلاعات محسوب می‌شود، بلکه می‌تواند فضای ارعاب و سرکوب روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای را نیز تشدید کند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید