دو سوختبر بلوچ در تیراندازی نیروهای نظامی در سراوان کشته و زخمی شدند

جمشید (جما) گمشادزهی

در یک حادثه ناگوار، روز یکشنبه ۲۴ تیرماه ۱۴۰۳، دو سوختبر بلوچ در پی تیراندازی نیروهای نظامی در منطقه کله‌گان شهرستان سراوان، یکی کشته و دیگری زخمی شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، هویت سوختبر جان‌باخته “جمشید (جما) گمشادزهی” ۲۱ ساله، متاهل و دارای یک فرزند خردسال، و هویت سوختبر مجروح “اکرم گمشادزهی” ۲۰ ساله، متاهل، هر دو اهل و ساکن سراوان توسط منابع محلی تایید شده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که حوالی ساعت ۱۳ روز یکشنبه، نیروهای پاسگاه بن‌سر بدون ایست و هشدار قبلی به سمت موتورسیکلت این دو سوختبر که در حال بازگشت به منزل بودند، شلیک ‌کردند.

در اثر این تیراندازی، جمشید گمشادزهی بر اثر اصابت گلوله جان خود را از دست داد و اکرم گمشادزهی از ناحیه دست مجروح شد و توسط نیروهای نظامی به بیمارستان رازی سراوان منتقل گردید.

متاسفانه، بیمارستان از تحویل جنازه جمشید گمشادزهی به خانواده‌اش خودداری کرده و اعلام کرده است که منتظر تایید نامه از سوی هنگ مرزی کله‌گان هستند.

این حادثه بار دیگر بر مشکلات و خطرات شغل سوختبری برای مردم بلوچستان، به ویژه در منطقه مرزی سراوان، تاکید می‌کند. فقدان فرصت‌های شغلی مناسب و ناچاری مردم برای تامین معاش از طریق این شغل پرخطر، آنها را در معرض تیراندازی و جان باختن قرار می‌دهد.

لازم به ذکر است که تیراندازی به سمت سوختبران، نقض حقوق بشر محسوب می‌شود و ضروری است که مسئولان ذیربط برای حل این معضل و جلوگیری از تکرار چنین حوادث ناگواری اقدامات لازم را انجام دهند.

همچنین، نیروهای نظامی موظف هستند که از شلیک به سمت افراد بدون هشدار قبلی و رعایت اصول قانونی خودداری کنند و با متخلفان از طریق روش‌های مسالمت‌آمیز برخورد نمایند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید