آزادی محمد عمر ریگی، شهروند بلوچ، پس از ۵۲۷ روز حبس با تودیع وثیقه از زندان زاهدان

محمد عمر ریگی

روز شنبه ۲۳ تیرماه ۱۴۰۳، محمد عمر ریگی، شهروند بلوچ اهل روستای گروک از توابع شهرستان تفتان، که در تاریخ ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ توسط نیروهای اطلاعاتی بازداشت شده بود، پس از ۵۲۷ روز حبس، با وثیقه سنگین از زندان مرکزی زاهدان آزاد شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، آقای ریگی که متولد ۱۳۷۶، متاهل و دارای دو فرزند خردسال است، در زمان بازداشت به همراه فردین زمردزاده، از اهالی شهرستان تایباد، در منزل وی دستگیر شده بود. آقای زمردزاده کماکان در زندان مرکزی زاهدان در حبس به سر می‌برد.

طبق گزارش منابع مطلع، محمد عمر ریگی در طول دوران بازداشت خود به شدت مورد شکنجه‌های روحی و جسمی قرار گرفته و از وضعیت جسمی نامناسبی برخوردار بوده است.

آزادی محمد عمر ریگی با استقبال گسترده فعالان حقوق بشر و مردم بلوچستان روبرو شده است. با این حال، نگرانی‌ها در مورد وضعیت سایر زندانیان سیاسی، به ویژه بلوچ‌ها، که در شرایط مشابهی در زندان به سر می‌برند، همچنان ادامه دارد.

در ماه‌های اخیر، شاهد افزایش نگران‌کننده‌ای در بازداشت شهروندان بلوچ توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران بوده‌ایم. گزارش‌های متعددی از بازداشت‌های خودسرانه، بدون حکم قضایی و همراه با خشونت از سوی این نیروها منتشر شده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید