آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت (۱۵ تا ۲۱ تیر ۱۴۰۳)

آزادی بیان در ایران

کانون نویسندگان ایران، طی یک سلسله گزارش ها به صورت هفتگی به وضعیت آزادی بیان در ایران می‌پردازد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، کانون نویسندگان ایران، در گزارشی هفتگی خود از وضعیت آزادی بیان در ایران از روز (۱۵ تا ۲۱ تیر ۱۴۰۳) ارائه داده است که عینا در ادامه می‌آید:

جمعه ۱۵ تیر

ــ مهوش ثابت (شهریاری)، شاعر و آموزگار و عضو کانون نویسندگان ایران، که دومین دوره‌ی حبس ده‌ساله‌ی خود را در زندان اوین سپری می‌کند به دلیل «انتشار مطالبی درباره‌ی او در رسانه‌های خارج از ایران» از امکان برقراری تماس تلفنی و ملاقات با خانواده محروم شد.

شنبه ۱۶ تیر

ــ محمد پارسی، روزنامه‌نگار، به اتهام «نشر اکاذیب» با مصداق انتشار مطالبی درباره کشته‌شدن نیکا شاکرمی در یکی از شعبه‌های دادگاه کیفری تهران محاکمه شد.

ــ اسماعیل گرامی، فعال کارگری، به اتهام «اخلال در نظم و آسایش عمومی از طریق برپایی تجمعات بازنشستگان تامین اجتماعی» در یکی از شعبه‌های دادگاه کیفری تهران محاکمه شد.

ــ حکم زندان و مجازات‌های دیگر برای ایرج توبه‌ایها (نجف‌‌آبادی) و حسین اشرفی، دو عضو کانون صنفی معلمان شهرستان نجف‌آباد، در دادگاه تجدیدنظر استان اصفهان عیناً تائید شد.

ــ دانیال مقدم، خواننده رپ اعتراضی، که از ۲۰ اردیبهشت به همراه خواننده‌ای دیگر (وفا احمدپور) در شیراز به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی و خارجی» بازداشت شده بودند، با تودیع وثیقه از زندان عادل‌آباد آزاد شد.

یکشنبه ۱۷ تیر

ــ محسن برهانی، وکیل و استاد دانشگاه تهران، برای اجرای حکم ۱۳ ماه و ۱۶ روز حبس به اتهام «نشر اکاذیب» بازداشت و به زندان منتقل شد.

ــ سازمان شاخص سانسور (Index on Censorship) در بیانیه‌ای توماج صالحی را که بلاتکلیف در زندان دستگرد اصفهان به ‌سر می‌برد، الهام‌بخش نامید و خواستار آزادی کامل و بدون قید و شرط او شد.

دوشنبه ۱۸ تیر

ــ محسن عمرانی، عضو هیئت مدیره‌ کانون صنفی معلمان بوشهر، بار دیگر به اتهام «تبلیغ علیه نظام» با مصداق «انتشار مطالبی در فضای مجازی» در دادگاه انقلاب این شهرستان به یک سال حبس محکوم شد.

ــ امیررضا علی‌پور هشتلی‌آملی، دانشجوی دانشگاه علامه، که پیش‌تر به یک ترم محرومیت از تحصیل با احتساب سنوات محکوم شده بود، با وجود تحویل پایان‌نامه، به این بهانه که آن را تحویل نداده است از دانشگاه اخراج شد.

سه‌شنبه ۱۹ تیر

ــ فاطمه قلی‌‌پور گنجه‌لو، روزنامه‌نگار، به دلیل انتشار خبری درباره «حمله‌ی قمه‌به‌دست‌ها به یک هیئت عزاداری» در تبریز به پلیس فتا احضار و بازجویی شد؛ و سپس اعلام کرد که به همین دلیل برایش پرونده قضایی گشوده‌اند.

ــ حکم اخراج عزیز قاسم‌زاده، خواننده و فعال صنفی فرهنگیان گیلان، از آموزش و پرورش در دیوان عدالت اداری تأیید شد.

ــ دیاکو (بهروز) علوی، معلم و فعال صنفی در سقز، از آموزش و پرورش اخراج شد.

ــ چهار فعال صنفی معلمان به نام‌های آرام محمدی، تحسین مصطفی، سیوان سلیمانی و آرام قادری در دادگاه انقلاب مریوان محاکمه و هر کدام به چهار ماه زندان محکوم شدند، که دو سال به حال تعلیق درآمده است.

ــ اسماعیل معروفی، معلم بازنشسته اهل پیرانشهر، با هجوم نیروهای امنیتی به منزلش با خشونت بازداشت شد. از دلایل بازداشت و مکان نگه‌داری او هنوز اطلاعی در دست نیست.

ــ یوسف فرهادی بابادی، فعال محیط زیست، در دادگاه انقلاب تهران به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال و به اتهام «نشر اکاذیب علیه وزارت اطلاعات» به یک سال حبس و پرداخت پانزده میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شد.

ــ سخن‌گوی قوه قضاییه‌ از بازداشت ۱۱۳ شهروند، احضار ۱۰۰ تن، شناسایی ۴۵۰۰ صفحه‌ی اینستاگرامی و تشکیل پرونده برای دو کانال تلگرامی در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری خبر داد.

ــ درخواست بررسی مجدد پرونده‌ی یاشار سلطانی، صبا آذرپیک و وحید اشتری (فعالان رسانه‌ای) که چندی پیش بازداشت و زندانی شده بودند در قوه قضاییه رد شد.

ــ دادگاه رسیدگی به پرونده‌ی مدیرمسئول دو پایگاه خبریِ بصیرت سبز به اتهام «تشویش اذهان عمومی از طریق نشر اکاذیب» و کیان‌آنلاین به دلیل «انتشار نشریه بدون ذکر نام صاحب‌امتیاز» برگزار شد؛ هم‌چنین مدیرمسئول خبرگزاری تسنیم با اکثریت آرا از اتهام «نشر اکاذیب و توهین و افترا» تبرئه شد.

چهارشنبه ۲۰ تیر

ــ حورا نیک‌بخت، استاد دانشگاه و فعال حقوق زنان، به اتهام‌ «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به رهبر» در دادگاه انقلاب تهران محاکمه شد.

ــ زهره (فاطمه) دادرس، پژوهش‌گر و فعال حقوق زنان، با هجوم مأموران امنیتی به خانه‌اش در رشت بازداشت شد؛ و زهرا دادرس را نیز پس از مراجعه به شعبه‌ی اجرای احکام به زندان لاکان رشت منتقل کردند.

ــ زهرا موسوی‌خامنه، استاد دانشگاه الزهرا، به دلیل حمایت از دانشجویان اخراج شد.

ــ امان جلالی‌نژاد، نقاش و معلم، با وجود گذشت بیش از ۹۰ روز از بازداشت کماکان در زندان شیبان اهواز در بلاتکلیفی به‌ سر می‌برد و قرار بازداشت او به‌تازگی یک ماه دیگر تمدید شده است.

ــ چهار فعال صنفی معلمان ممسنی به نام‌های شکراله احمدی، علی احمدی، جان‌محمد احمدی و روح‌اله گره‌گشا به دادسرای این شهرستان احضار شدند.

پنجشنبه ۲۱ تیر

ــ قرار بازداشت حسین شنبه‌زاده، مترجم و ویراستار، که از یک ماه پیش در زندان به سر می‌برد تمدید شده است.

ــ مهدی شکیبافر، وکیل دادگستری، در دادگاه تجدیدنظر به اتهام «تبلیغ علیه نظام»، «نشر اکاذیب» و «توهین به رهبر» به ۲۲‌ ماه حبس محکوم شد

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید