پنج فعال زن گیلانی به زندان لاکان منتقل شدند

فروغ سمیع‌نیا، جلوه جواهری، نگین رضایی، شیوا شاه‌سیاه و آزاده چاوشیان

صبح روز شنبه ۲۳ تیرماه ۱۴۰۳، پنج تن از فعالان زن حقوق بشر در گیلان به نام‌های فروغ سمیع‌نیا، جلوه جواهری، نگین رضایی، شیوا شاه‌سیاه و آزاده چاوشیان، جهت تحمل دوران حبس خود به زندان لاکان رشت منتقل شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، این فعالان زن در مردادماه ۱۴۰۲ در جریان بازداشت‌های گسترده فعالان زن در گیلان بازداشت شده بودند.

شعبه سوم دادگاه انقلاب رشت به ریاست مهدی راسخی، این فعالان را به اتهامات “اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور” و “عضویت در گروه غیرقانونی” به حبس‌های تعزیری محکوم کرده بود.

بر اساس این احکام، هر کدام از این افراد به ۶ سال و یک ماه و ۱۷ روز حبس تعزیری محکوم شده‌اند که با اعمال ماده ۹۰ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۳ سال و ۶ ماه و یک روز برای آنها قابل اجرا خواهد بود.

جلوه جواهری، دیگر متهم این پرونده، به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شده است.

انتقال این پنج فعال زن به زندان لاکان، با واکنش‌های گسترده‌ای از سوی فعالان حقوق بشر و مدنی در ایران و خارج از کشور روبرو شده است.

بسیاری از سازمان‌های حقوق بشری، این احکام را ناعادلانه و مغایر با حقوق بشر دانسته و خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط این فعالان شده‌اند.

لازم به ذکر است که زندان لاکان، از جمله زندان‌های با شرایط نامناسب و فرسوده در ایران است و سابقه نگهداری زندانیان سیاسی در آن وجود دارد.

وضعیت این پنج فعال زن، بار دیگر وضعیت وخیم حقوق بشر در ایران، به ویژه در مورد زنان، را نشان می‌دهد.

لازم به ذکر است که چهارشنبه بیستم تیرماه ۱۴۰۳، زهره (فاطمه) دادرس و زهرا دادرس، دو فعال شناخته‌شده حقوق زنان در گیلان، جهت اجرای حکم حبس بازداشت و به زندان لاکان رشت منتقل شدند. این دو خواهر در پی بازداشت گسترده فعالان زن در استان گیلان بازداشت شده بودند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید