آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت(۸ تا ۱۵ تیر ۱۴۰۳)

وضعیت آزادی بیان در ایران

کانون نویسندگان ایران، طی یک سلسله گزارش ها به صورت هفتگی به وضعیت آزادی بیان در ایران می‌پردازد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، کانون نویسندگان ایران، در گزارشی هفتگی خود از وضعیت آزادی بیان در ایران از روز (۱ تا ۸ تیرماه ۱۴۰۳) ارائه داده است که عینا در ادامه می‌آید:

جمعه ۸ تیر

ــ نسرین حسنی، روزنامه‌نگار، که از زندان بجنورد به مرخصی اعزام شده بود پیش از پایان ایام مرخصی بازداشت و به زندان بجنورد منتقل شد.

ــ مهدی شکیبافر، وکیل دادگستری، به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «توهین به رهبری» در فضای مجازی در دادگاه تجدیدنظر استان مرکزی به حبس تعزیری محکوم شد.

ــ استودیوی مجموعه‌ی «فردای اقتصاد»، که برخی کارکنان آن چندی پیش با هجوم نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند، روز گذشته به اتهام «استفاده از تجهیزات قاچاق» پلمب شده است.

شنبه ۹ تیر

ــ عاطفه رنگریز، پژوهش‌گر و فعال حقوق زنان، که از گشوده‌شدن پرونده‌ای تازه برای خود به اتهام‌هایی چون «تبلیغ علیه نظام» و «تشکیل گروه به قصد برهم‌زدن امنیت ملی» خبر داده بود، در پی مراجعه‌ به بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب دامغان بازداشت و به زندان شاهرود منتقل شد. او پس از ورود به زندان بی‌درنگ دست به اعتصاب غذا زد.

ــ ابراهیم رشیدی، روزنامه‌نگار محلی در مشکین‌شهر، که چندی پیش پس از دوماه بازداشت موقت از زندان آزاد شده بود از صدور کیفرخواست و برگزاری جلسه بازپرسی مجدد به اتهام‌های «تبلیغ علیه نظام» و «نشر اکاذیب» خبر داد.

ــ محمد حبیبی، عضو کانون صنفی معلمان تهران، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» در دادگاه انقلاب شهریار محاکمه شد.

یکشنبه ۱۰ تیر

ــ محمد فتحی، ترانه‌سرا و نوازنده، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به دادسرای اوین احضار و با قرار کفالت آزاد شد.

ــ وحید نعمتی، خواننده‌ی رپ، که دو روز پیش در پی انتشار کلیپی طنز‌آمیز به اتهام «انتشار محتوای مجرمانه» در قزوین بازداشت و صفحه اینستاگرام او مسدود شده بود، با انتشار ویدیویی از خودش این خبر را «تکذیب» کرد.

ــ فرهاد شیخی، فعال کارگری، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» در دادگاه انقلاب به یک سال حبس، ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور، ۲ سال اقامت اجباری در دیواندره و ۲ سال منع زندگی در استان‌های البرز و تهران محکوم شد.

دوشنبه ۱۱ تیر

ــ صفحه‌ی اینستاگرام زن جوانی به نام مهتاب، اندکی پس از انتشار ویدیوی رقص او با یک نوازنده‌ی خیابانی در میدان تجریش تهران، به دستور مقامات قضایی به دلیل «انتشار محتوای مجرمانه» مسدود شد.

سه‌شنبه ۱۲ تیر

ــ با شکایت دادستانی تهران برای روزنامه‌ی جهان صنعت به دلیل «انتشار مطالبی درخصوص نتیجه انتخابات ریاست جمهوری» پرونده‌ی قضایی گشوده شد.

ــ یوسف فرهادی بابادی، فعال محیط‌زیست، به اتهام‌های «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «نشر اکاذیب از طریق فضای مجازی» در دادگاه انقلاب تهران محاکمه شد.

چهارشنبه ۱۳ تیر

ــ احمدرضا حائری، هم‌بند سامان یاسین (خواننده رپ معترض)، در نامه‌ای از زندان قزل‌حصار درباره وضعیت ناگوار جسمی او هشدار داده و با اشاره به شکنجه‌های روحی و جسمی یاسین و بیماری‌های ناشی از آن خواهان آزادی فوری او شده است.

ــ دو شهروند بهایی، نیوشا بدیعی‌ثابت (نویسنده و روانشناس) و سوزان عیدمحمدزادگان، در دادگاه انقلاب بابل به اتهام‌های «تبلیغ به نفع گروه‌ها یا سازمان‌های مخالف نظام»، «تبلیغ علیه نظام»، «تبلیغ فرقه‌ی بهائیت» و «تشکیل دسته یا جمعیت با هدف برهم زدن امنیت کشور» محاکمه شدند.

ــ مرضیه محمودی، روزنامه‌نگار، به دلیل بازنشر گزارشی در ارتباط با نیکا شاکرمی برای سومین بار محاکمه شد.

ــ علی فراهانی، دانشجوی دانشگاه علامه، به دلیل انتشار یک توئیت به یک ترم تعلیق جدید محکوم شد و درنتیجه به‌کلی از ادامه تحصیل بازماند‌.

ــ سیوان ابراهیمی، مدرس زبان کُردی و عضو انجمن فرهنگی «نوژین» که به ۸ ماه حبس به اتهام «تبلیغ علیه نظام» محکوم شده است برای اجرای حکم به زندان سنندج منتقل شد.

پنجشنبه ۱۴ تیر

ــ الناز شاکردوست، بازیگر، به اتهام «جریحه‌‌دار کردن عفت عمومی» به دادسرای فرهنگ و رسانه تهران احضار شد.

ــ مطهره گونه‌ای، فعال دانشجویی، به دلیل اعتراض به حکم اعدام توماج صالحی و دیگر نوشته‌های خود به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام به نفع رسانه‌های ضدانقلاب» به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

ــ خشایار سفیدی، دانشجوی اخراجی دانشگاه هنر تهران، که سه شبانه‌روز برابر خانه‌ی موسیقی در حمایت از توماج صالحی تحصن و اعتصاب غذا کرده بود به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس محکوم شد.

ــ شریفه محمدی، فعال کارگری محبوس در زندان لاکان رشت، در دادگاه انقلاب این شهر به اتهام «بغی» محاکمه و به اعدام محکوم شد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل