آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت (۱ تا ۸ تیرماه ۱۴۰۳)

آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت (۱ تا ۸ تیرماه ۱۴۰۳)

کانون نویسندگان ایران، طی یک سلسله گزارش ها به صورت هفتگی به وضعیت آزادی بیان در ایران می‌پردازد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، کانون نویسندگان ایران، در گزارشی هفتگی خود از وضعیت آزادی بیان در ایران از روز (۱ تا ۸ تیرماه ۱۴۰۳) ارائه داده است که عینا در ادامه می‌آید:

جمعه ۱ تیر

ــ هادی کسایی‌زاده، روزنامه‌نگار، که روز گذشته بازداشت شده بود آزاد شد اما اعلام کرد که نهادهای امنیتی بدون حکم قضایی خط تلفن او را قطع کرده‌اند و از دسترسی به خدمات آنلاین دولتی و بانکی و دانشگاهی محروم شده است.

شنبه ۲ تیر

ــ حکم اعدام توماج صالحی، خواننده‌ی معترض رپ، در دیوان عالی کشور نقض شد.

ــ مسعود فرهیخته، فعال صنفی معلمان، به اتهام «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم برضد امنیت کشور» و «تبلیغ علیه نظام» در دادگاه انقلاب کرج محاکمه شد.

ــ عاطفه رنگریز، فعال حقوق زنان، که مهرماه ۱۴۰۲ با تودیع وثیقه از زندان شاهرود آزاد شده بود برای دفاع از خود برای اتهام‌های «تبلیغ علیه نظام»، «نشر اکاذیب در جهت تشویش اذهان عمومی» و «تشکیل گروه به قصد برهم زدن امنیت ملی» به دادسرای عمومی و انقلاب دامغان احضار شد.

یکشنبه ۳ تیر

ــ پیکر بی‌جان ایمان پورقلی‌زاده، فیلم‌ساز، که دوبار در سال‌های گذشته بازداشت شده بود در خانه‌اش پیدا شد.

دوشنبه ۴ تیر

ــ دادستانی تهران برای محمد پارسی، روزنامه‌نگار، به دلیل «انتشار مطالبی در خصوص انتخابات» تشکیل پرونده داد.

ــ مهدی بهمن، نویسنده و نگارگر محبوس در زندان اوین، در پی وضعیت نامساعد جسمی به بیمارستان لقمان منتقل شد.

ــ جواد مهاجر (معروف به محمد مهاجری)، از فعالان سیاسی و رسانه‌ای، به اتهام «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی در بستر فضای مجازی و شبکه ایکس (توییتر)» در دادگاه جرائم سیاسی و مطبوعاتی مجرم شناخته شد.

سه‌شنبه ۵ تیر

ــ وزارت آموزش و پرورش از نرگس ملک‌زاده، معلم و فعال صنفی معلمان، به دلیل «گزارش خلاف واقع و نشر اکاذیب» شکایت کرد.

چهارشنبه ۶ تیر

ــ سازمان عفو بین‌الملل با انتشار پیامی، ضمن اشاره به لزوم پایان‌دادن به روند قانونی طولانیِ رسیدگی به پرونده توماج صالحی، خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط او شد.

ــ شکیلا منفرد، زندانی سیاسی، که در مرخصی درمانی به سر می‌برد، پیش از پایان مرخصی با ضرب‌وشتم به زندان اوین بازگردانده شد.

ــ وزارت‌ کشور با حضور خبرنگاران روزنامه‌های اصلاح‌طلب در ستاد انتخابات در روز رأی‌گیری مخالفت کرد؛ هم‌چنین به برخی از رسانه‌ها، از جمله شرق و هم‌میهن، اعلام شد که استعلام خبرنگاران این رسانه‌ها منفی است و باید خبرنگار جدید معرفی کنند.

پنجشنبه ۷ تیر

ــ مرتضی نورمحمدی، وکیل دادگستری، به اتهام «تبلیغ علیه نظام در فضای مجازی» در دادگاه انقلاب شبستر به ۳ ماه و یک روز حبس تعزیری محکوم شد.

ــ سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی فوری و بی‌قیدوشرط سسیل کولر، معلم فرانسوی زندانی در ایران شد.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید