هاکوپ گوچومیان، شهروند ارمنی، به 10 سال زندان به خاطر داشتن انجیل و حضور در کلیسا محکوم شد

هاکوپ گوچومیان

هاکوپ گوچومیان، شهروند ارمنستانی که تابستان ۱۴۰۲ در ایران بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود، به اتهام «فعالیت آموزشی و تبلیغی انحرافی مغایر شرع مقدس اسلام از طریق عضویت و جهت دهی شبکه مسیحیت تبشیری در کشور» به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، آقای گوچومیان ۳۵ ساله، در مرداد ماه ۱۴۰۲ به همراه همسرش دستگیر و از آن زمان تاکنون در بازداشت به سر می‌برد.

ایمان افشاری، قاضی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، در تاریخ ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ این حکم را صادر کرد.

قاضی افشاری در سالیان گذشته احکام سنگینی را برای مسیحیان ایرانی به دلیل باورهای دینی و فعالیت‌های مسالمت‌آمیز مذهبی صادر کرده است.

پرونده آقای گوچومیان با چند مورد دستگیری دیگر ادغام شده و برای ده شهروند مسیحی متهم در این پرونده، یک عنوان اتهامی واحد در نظر گرفته شده است.

متهمان این پرونده در مجموع به ۴۲ سال حبس، ۵۰۰ میلیون تومان جزای نقدی، محرومیت از حقوق اجتماعی درجه پنج و ضبط قابل توجه اموال خود محکوم شده‌اند.

برای پنج تن از این شهروندان مسیحی، مجازات‌های تکمیلی از جمله منع خروج از کشور، منع عضویت در دستجات یا گروه‌های سیاسی و اجتماعی و منع اقامت در استان تهران و استان‌های مجاور به مدت دو سال نیز در نظر گرفته شده است.

طبق گفته منابع نزدیک به آقای گوچومیان، قاضی شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران، در تاریخ ۹ خرداد ماه سال جاری، با رد تجدیدنظرخواهی و دفاعیات قانونی وکیل ایشان، بدون ارائه دلایل کافی، رای دادگاه بدوی را تایید کرد.

همچنین گفته می‌شود که آقای گوچومیان در طول مراحل دادرسی به مترجم دسترسی نداشته و به دلیل عدم تسلط به زبان فارسی، از درک کامل اتهامات و ارائه پاسخ مناسب به آنها محروم بوده است.

از جمله اتهامات آقای گوچومیان، داشتن هفت جلد انجیل به زبان فارسی در منزل و حضور در دو منزل مسکونی مسیحیان و کلیساهای ارمنی زبان عنوان شده است.

آقای گوچومیان توضیح داده بود که کتاب‌های انجیل را به درخواست دوستان ارمنی خود به عنوان هدیه آورده است، چرا که خواندن آنها به زبان فارسی برای آنها آسان‌تر از زبان ارمنی است. با این حال، این توضیحات مورد قبول دادگاه و ضابطان قضایی قرار نگرفته است.

لازم به ذکر است که کلیساهای ارمنی زبان در ایران مجوز فعالیت دارند و حضور و شرکت در آنها جرم محسوب نمی‌شود.

با این حال، دادگاه انقلاب حضور آقای گوچومیان در یک کلیسای رسمی ارمنی یا به عنوان مهمان در خانه‌های مسیحیان، حتی بدون شرکت در هیچ فعالیت مذهبی، را نیز جرم دانسته است.

حکم صادر شده برای هاکوپ گوچومیان، نقض آشکار آزادی مذهب و حقوق اولیه انسانی او است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید