آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت (۲۵ خرداد تا ۱ تیر ۱۴۰۳)

آزادی بیان در ایران

کانون نویسندگان ایران، طی یک سلسله گزارش ها به صورت هفتگی به وضعیت آزادی بیان در ایران می‌پردازد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، کانون نویسندگان ایران، در گزارشی هفتگی خود از وضعیت آزادی بیان در ایران از روز (۲۵ خرداد تا ۱ تیر ۱۴۰۳) ارائه داده است که عینا در ادامه می‌آید:

جمعه ۲۵ خرداد

ــ حکم جریمه‌ی نقدیِ زینب رحیمی، روزنامه‌نگار محیط زیست، تعلیق شد.

شنبه ۲۶ خرداد

ــ مژگان کاوسی، پژوهش‌گر، با تغییر حکم حبس به «رأی باز» با تودیع وثیقه از زندان تنکابن آزاد شد.

یکشنبه ۲۷ خرداد

ــ احمد نبی‌زاده، مجسمه‌ساز اهل مشهد، که از اردیبهشت‌ماه به دلیل ساخت مجسمه مهسا امینی در مرودشت بازداشت شده بود پس از ۵۰ روز حبس با تودیع وثیقه از بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز آزاد شد.

دوشنبه ۲۸ خرداد

ــ حورا نیک‌بخت، ناشر و فعال حقوق زنان، که پس از حضور در دادسرای اوین برای دفاع در برابر اتهامات انتسابی در ۲۳ خرداد بازداشت شده بود هم‌چنان بلاتکلیف در بند زنان اوین به سر می‌برد.

سه‌شنبه ۲۹ خرداد

ــ احسان فریدی، دانشجوی دانشکده فنی تبریز، در پی احضار به دادسرای عمومی و انقلاب تبریز بازداشت و به زندان این شهر منتقل شد. از اتهامات انتسابی به این دانشجو اطلاعی در دست نیست.

ــ مریم مهرابی، معلم ساکن اصفهان (خواهر محمود مهرابی زندانی سیاسی محکوم به اعدام )، بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شد.

چهارشنبه ۳۰ خرداد

ــ فدراسیون ‌بین‌المللی روزنامه‌نگاران اسامی چهار روزنامه‌نگار زندانی در ایران را بدین ترتیب منتشر کرد: کامیار فکور، ویدا ربانی، روح‌اله نخعی و پریسا صالحی.

ـــ کانال تلگرامی منتسب به یاشار سلطانی (مدیرمسئول اسکان‌نیوز)، که در حال حاضر در زندان به سر می‌برد، خبر داد که شهردار تهران شکایت تازه‌ای علیه این فعال رسانه‌ای مطرح کرده است.

ــ حکم شلاق برای حسین رزاق، فعال رسانه‌ای، در دادگاه تجدیدنظر استان تهران تأیید شد.

ــ ارسلان رسولی عمارلویی، روزنامه‌نگار اهل کلاردشت مازندران، که در دادگاه انقلاب ساری به تحمل ۶ ماه حبس محکوم شده بود با پذیرش اعاده دادرسی از همه‌ی اتهامات انتسابی تبرئه شد.

ــ طاهر نقوی، وکیل دادگستری زندانی، در پی وخامت حال جسمانی در هفتمین روز اعتصاب غذا به بیمارستان اعزام و ساعاتی بعد به زندان اوین بازگردانده شد.

ــ فاطمه مختاری، شهروند اهل تهران، که از ۲۱ تیرماه سال گذشته برای تحمل ۲ سال حبس به اتهام‌هایی چون «تبلیغ علیه نظام»، «اجتماع و تبانی» در زندان اوین به سر می‌برد، آزاد شد.

پنجشنبه ۳۱ خرداد

ــ جعفر حیدری، نویسنده‌ی اهوازی، با وجود گذشت یک ماه از زمان دستگیری کماکان در بازداشت به سر می‌برد. از وضعیت او و اتهامات انتسابی هنوز اطلاعاتی در دست نیست.

ــ نسیم غلامی سیمیاری، شهروند تهرانی، با وجود گذشت ۴۰۰ روز از زمان بازداشت هم‌چنان بلاتکلیف در بند زنان زندان اوین به سر می‌برد. به گفته منابع نزدیک به خانواده‌اش، او چندین بار در دادسرای اوین به اتهاماتی چون «اجتماع و تبانی»، «تبلیغ علیه نظام» و «بغی» متهم شده اما تاکنون دادگاهی برای او تشکیل نشده است.

ــ کوروش جلیل، شهروند اهل یاسوج، که ۴ خرداد به اتهام‌هایی چون «تبلیغ علیه نظام» ‌و «همکاری با دولت‌های متخاصم» بازداشت و پس چند روز به زندان یاسوج منتقل شده بود، بار دیگر به بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر بازگردانده شد.

 

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید