آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت (۱۸ تا ۲۵ خرداد ۱۴۰۳)

آزادی بیان در ایران

کانون نویسندگان ایران، طی یک سلسله گزارش ها به صورت هفتگی به وضعیت آزادی بیان در ایران می‌پردازد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، کانون نویسندگان ایران، در گزارشی هفتگی خود از وضعیت آزادی بیان در ایران از روز (۱۸ تا ۲۵ خرداد ۱۴۰۳) ارائه داده است که عینا در ادامه می‌آید:

جمعه ۱۸ خرداد

ــ انجمن قلم آلمان دستگیری حسین شنبه‌زاده، مترجم و ویراستار و فعال شبکه‌های اجتماعی، را محکوم کرد و خواستار آزادی فوری او شد.

ــ در جریان بازدید وزیر نیرو از طرحی در زاهدان در روز پنجشنبه ۱۷ خرداد، یکی از همراهان او یک عکاس‌خبرنگارِ محلی را به‌زور از سالن افتتاحیه بیرون برد و پس از توهین و تهدید برای مدتی در یک خودرو حبس کرد.

شنبه ۱۹ خرداد

ــ کتابخانه ملی ایران با تدوین آیین‌نامه‌ای تازه محدودیت‌های بیش‌تری برای عضویت گروه‌های دانشجویی و پژوهشی به وجود آورد.

ــ دو روزنامه‌نگار، یاشار سلطانی و صبا آذرپیک، برای اجرای حکم حبس تعزیری (به‌ترتیب یک‌سال و ۲ ماه، و ۲سال) بازداشت شدند.

ــ سندیکای کارگران شرکت واحد از انتقال رضا شهابی، کارگر محبوس در زندان اوین، به بیمارستان خبر داد.

ــ محمد داوری، فعال کارگری محبوس در زندان عادل‌آباد شیراز، در اعتراض به انتقالش به سلول انفرادی دست به اعتصاب غذا زد.

یکشنبه ۲۰ خرداد

ــ احکام حبس چهار فعال محبوس در زندان اوین ـ کیوان مهتدی (مترجم و فعال کارگری و عضو کانون نویسندگان ایران)، آنیشا اسداللهی (مترجم و فعال کارگری)، رضا شهابی و حسن سعیدی (فعالان کارگری) ـ پس از پذیرش اعاده دادرسی و رسیدگی مجدد در شعبه‌ی هم‌عرض به ۳ سال و ۷ ماه زندان برای هر یک کاهش یافت.

ــ مصطفی رباطی، فعال صنفی فرهنگیان خراسان شمالی که پس از شرکت در تجمع اعتراضیِ فرهنگیان بازنشسته مقابل وزارت آموزش و پرورش در تهران در راه بازگشت به شهر خود شیروان با یورش نیروهای یگان ویژه‌ی پلیس امنیت با ضرب‌وشتم بازداشت شده بود، ساعاتی پس از دستگیری آزاد شد.

ــ شماری از فعالان صنفی معلمان کرمان به اسامی شهناز رضایی، زهرا عزیزی، میترا نیک‌پور، فاطمه یزدانی، لیلا افشار، مجید نادری، محمدرضا بهزادپور، حسین رشیدی و محمد مستعلی‌زاده برای ارائه‌ دفاعیات در رابطه با اتهامات انتسابی به دادسرای عمومی و انقلاب این شهر احضار شدند.

دوشنبه ۲۱ خرداد

ــ آتنا فرقدانی، نقاش و کارتونیست، در دادگاه انقلاب تهران به اتهام‌های «توهین به مقدسات» و «تبلیغ علیه نظام» به ۶ سال حبس محکوم شد.

ــ محمد نوری‌زاد، فیلم‌ساز و نویسنده‌ی محبوس در زندان اوین، در پی اعتصاب در اعتراض به مافیای فساد و غارت در زندان و گرانی غذای زندانیان به دستور مسئولان زندان به صورت تنبیهی به سلول انفرادی منتقل شد.

ــ حسین رزاق، فعال رسانه‌ای، پس از نزدیک به ۳۰ ‌ماه حبس از زندان اوین آزاد شد.

ــ دادسرای جرائم رایانه‌ای برای مهدی محمودیان، فعال مدنی، به دلیل مصاحبه درباره‌ی مشکلات تدفین بهائیان پرونده‌ی قضایی تازه‌ای گشود.

ــ دادستانی تهران برای دو رسانه‌ی حاشیه نیوز و بامداد نو به دلیل «انتشار اخبار کذب» پرونده‌ی قضایی تشکیل داد.

سه‌شنبه ۲۲ خرداد

ــ دادستان تهران به دلیل «انتشار یک مطلب توهین‌آمیز» علیه روزنامه هم‌میهن و مدیرمسئول آن اعلام جرم کرد.

ــ مدیرمسئول پایگاه خبری رکنا به دلیل انتشار گزارش گرانی بهای داروهای سرطانی در دادگاه مطبوعات محاکمه شد.

چهارشنبه ۲۳ خرداد

ــ خانواده‌ی بهاره للهی، کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس که اسفند ۱۴۰۲ بازداشت شده بود، خبر دادند که او در زندان به دست عوامل حکومت به قتل رسیده و مخفیانه در آرامستان بهشت سکینه کرج به خاک سپرده شده است.

ــ مهتا صدری، مدیرمسئول پایگاه خبری گیلان‌ صدر، که از ۵ خرداد در بازداشت بود با تودیع وثیقه از زندان لاکان رشت آزاد شد.

ــ عالیه مطلب‌زاده، عکاس‌خبرنگار، از مسدودشدن حساب بانکی خود به دستور پلیس فتا خبر داد.

ــ همسر صبا آذرپیک، روزنامه‌نگار زندانی، از سقط‌جنین او در زندان خبر داد.

ــ قرار بازداشت امان جلالی‌نژاد، معلم زاهدانی که از بیستم فروردین در زندان شیبان اهواز به سر برده است، تمدید شد.

ــ سها مرتضایی، فعال دانشجویی، که از آبان ۱۴۰۱ برای اجرای حکم ۳ سال و ۸ ماه حبس در زندان به سر می‌برد، به صورت مشروط از زندان اوین آزاد شد.

ــ حسن باقری‌نیا، استاد اخراجی دانشگاه حکیم سبزواری، که هفته‌ی گذشته به اتهام «توهین به رهبری» بازداشت شده بود با تودیع وثیقه ۲ میلیارد تومانی از زندان وکیل‌آباد مشهد آزاد شد.

ــ تجمع پُرشمار فرهنگیان بازنشسته‌ مقابل سازمان برنامه و بودجه برای مطالبه‌ی حقوق خود که از روز دوشنبه به‌رغم محاصره‌ی نیروهای سرکوب ادامه یافته بود با برخورد تند نیروهای انتظامی و لباس‌شخصی روبه‌رو شد و به بازداشت چندین تن از معترضان انجامید که اغلب به کوشش حاضران در تجمع آزاد شدند.

پنجشنبه ۲۴ خرداد

ــ پرونده‌ی یازده فعال حقوق زنان گیلان به نام‌های فروغ سمیع‌نیا، سارا جهانی، یاسمین حشدری، شیوا شاه‌سیاه، نگین رضایی، آزاده چاوشیان، زهرا دادرس، متین یزدانی، زهره دادرس، هومن طاهری و جلوه جواهری به شعبه اجرای احکام ارجاع شد.

ــ چند انجمن بین‌المللی از جمله پروژه‌ی «ارتباط با هنرمندان در خطر» وابسته به انجمن قلم امریکا (پن)، «انجمن حقوق کارتونیست‌ها»، «انجمن کاریکاتور برای صلح» و «بنیاد آزادی کارتونیست‌ها» با انتشار بیانیه‌ای مشترک خواستار آزادی فوری آتنا فرقدانی شدند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل