پنج شهروند بلوچ پس از گذشت ۱۳۶ روز بلاتکلیفی همچنان در بازداشت هستند

اسماعیل نارویی، یاسر نارویی، الیاس نارویی، ناصر نارویی

پنج شهروند بلوچ به نام‌های اسماعیل نارویی، یاسر نارویی، الیاس نارویی، ناصر نارویی (فرزندان ابراهیم) و امین جمال‌زهی (از وابستگان این خانواده) بیش از چهار ماه است که در بازداشت به سر می‌برند و از سرنوشت آنها اطلاعی در دست نیست.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، این افراد در سه‌شنبه ۱۰ بهمن ماه ۱۴۰۲ توسط نیروهای اطلاعات سپاه زاهدان و چابهار بدون حکم قضایی بازداشت شده‌اند.

تاکنون هیچ اطلاعی از محل نگهداری، نهاد بازداشت‌کننده و یا اتهامات مطروحه علیه این شهروندان به خانواده آنها داده نشده است.

خانواده این افراد از وضعیت آنها به شدت نگران هستند و فعالان حقوق بشر نیز نسبت به سرنوشت این پنج شهروند بلوچ ابراز نگرانی کرده‌اند و خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط آنها شده‌اند.

در ماه‌های اخیر، شاهد افزایش نگران‌کننده بازداشت و بلاتکلیفی شهروندان بلوچ در ایران بوده‌ایم. این افراد که عمدتاً از اقلیت قومی بلوچ هستند، بدون هیچ‌گونه روند قضایی مشخص و با اتهامات مبهم روانه زندان شده و از دسترسی به حقوق اولیه خود مانند تماس با وکیل و خانواده محروم هستند.

به نظر می‌رسد که اقلیت بلوچ در ایران هدف سرکوب و تبعیض سیستماتیک قرار گرفته‌اند. آمار بالای اعدام و بازداشت‌های بدون روند قضایی عادلانه موید این مدعا است.

بازداشت‌های خودسرانه، عدم دسترسی به وکیل و خانواده، و همچنین صدور احکام سنگین بدون برگزاری دادرسی عادلانه، نقض آشکار حقوق بشر این افراد است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید