صبا آذرپیک در زندان جنین دو ماهه خود را از دست داد

صبا آذرپیک

صبا آذرپیک، روزنامه‌نگار و فعال مدنی، که پیشتر به اتهام نشر اکاذیب، افترا و تهدید بازداشت شده بود، در زندان اوین جنین دو ماهه خود را سقط کرد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، همسر خانم آذرپیک، عطاالله حافظی، این خبر را در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد.

آقای حافظی نوشت که حال همسرش وخیم است و به مراقبت‌های پزشکی فوری نیاز دارد.

او همچنین از مسئولان قضایی خواست که با توجه به وضعیت وخیم جسمانی خانم آذرپیک، هر چه سریع‌تر نسبت به آزادی او اقدام کنند.

او خبر داده که دیروز ۲۲خرداد۱۴۰۳ درخواست رسیدگی و صدور دستور آزادی همسرش «به استناد مواد ۵۰۱ و ۵۰۲ قانون آیین دادرسی کیفری و بند خ ماده ۸ آیین نامه اجرایی سازمان زندان‌ها جهت ضرورت ادامه روند درمان به قید فوریت با توجه به امکان وقوع ناباروری دائمی»، ثبت شده است.

به گفته او صبا آذرپیک با دستور «محمد باقر قالیباف»، رییس مجلس و «محسن دهنوی»، نماینده مجلس یازدهم زندانی شده است.

حافظی همچنین خبر داده که ابلاغیه جدیدی به‌دلیل شکایت سازمان زیباسازی شهرداری تهران برای او نیز صادر شده است.

روز یکشنبه ۲۰خرداد۱۴۰۳، خبر بازداشت صبا آذرپیک و «یاشار سلطانی» منتشر شد.

خبرگزاری «میزان»، اعلام کرد که صفورا (صبا) آذرپیک، ۷ شاکی خصوصی دارد. براساس اعلام این خبرگزاری، صبا آذرپیک بابت ۵ فقره نشر اکاذیب به تحمل ۲ سال حبس تعزیری و پرداخت جریمه نقدی و اعاده حیثیت از شکات از طریق عذرخواهی از ایشان در یکی از روزنامه‌های رسمی و بابت ۵ فقره جرم افترا نسبت به شکات، به پرداخت جزای نقدی محکوم شد.

صبا آذرپیک همچنین بابت «جرم تهدید»، به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شده است.این خبرگزاری همچنین نوشته است که این روزنامه‌نگار به مدت ۲ سال ممنوعیت فعالیت در رسانه‌های اجتماعی محکوم شده است.

خبرگزاری« خانه ملت» هم پیش‌از این در مورد پرونده  صبا آذرپیک نوشته بود که او در پی شکایت‌های جداگانه «از سوی مجلس شورای اسلامی، محسن دهنوی و «زهرا شیخی»، نمایندگان تهران و اصفهان و دو شاکی دیگر به‌اتهام« نشر اکاذیب، افترا و تهدید» محکوم شده است.

سقط جنین خانم آذرپیک در زندان با واکنش‌های گسترده‌ای از سوی فعالان حقوق بشر، کاربران شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها روبرو شده است.

بسیاری از افراد این اتفاق را ناشی از شرایط نامناسب زندان و عدم رسیدگی پزشکی کافی به خانم آذرپیک می‌دانند.

این اتفاق بار دیگر توجه‌ها را به وضعیت زنان زندانی در ایران و نقض حقوق بشر در زندان‌های این کشور جلب کرده است.

هنوز مشخص نیست که آیا در مورد سقط جنین خانم آذرپیک تحقیقاتی انجام خواهد شد یا خیر.

همچنین وضعیت سلامتی خانم آذرپیک و اینکه آیا او به بیمارستان منتقل شده است یا خیر، به طور دقیق مشخص نیست.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید