یک هفته از بازداشت حسین شنبه‌زاده بدون هیچ اطلاعی از وضعیت او می‌گذرد

حسین شنبه‌زاده

حسین شنبه‌زاده، ویراستار و فعال مجازی، یک هفته است که توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده و هیچ اطلاعی از وضعیت او در دست نیست.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، این موضوع نگرانی خانواده و نزدیکان او را به شدت افزایش داده است.

عباس شنبه‌زاده، برادر حسین، در صفحه شخصی خود نوشته است: “ما از وضعیت حسین کاملاً بی‌اطلاع هستیم و نمی‌دانیم که او کجاست. نمی‌دانیم چه نهادی او را بازداشت کرده است. نمی‌دانیم که سالم است یا نه. ما همچنان پریشان‌خاطر و دل‌نگرانیم. سنگینی اتهامات او به گونه‌ای است که ما خبر سلامتی حسین را فقط از زبان خود او، آن‌هم در صورتی که بدانیم تحت فشار نیست، باور می‌کنیم.”

حسین شنبه‌زاده روز سه‌شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

سپس خبرگزاری تسنیم، نزدیک به نهادهای امنیتی، با انتشار گزارشی به نقل از دادستان عمومی و انقلاب اردبیل مدعی شد که او به اتهام جاسوسی برای اسرائیل بازداشت شده است.

جلال آفاقی، دادستان عمومی و انقلاب اردبیل، ادعا کرده است که “حسین شنبه‌زاده از طریق یکی از شبکه‌های اجتماعی با افسران رده بالای سرویس جاسوسی موساد در ارتباط بوده و زیرپوشش فعالیت ویراستاری، اقدام به جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز موساد از داخل کشور کرده است.”

حسین شنبه‌زاده پیش از این نیز به دلیل فعالیت در شبکه اجتماعی اکس (توییتر سابق) بازداشت شده بود و مدتی بعد با قرار تامین کیفری آزاد شده بود.

او همچنین سابقه محکومیت به دلیل اتهامات “توهین به مقدسات” و “توهین به رهبر جمهوری اسلامی” و “فعالیت تبلیغی علیه نظام” را دارد.

بازداشت حسین شنبه‌زاده بدون ارائه حکم قضایی و عدم اطلاع خانواده از محل نگهداری و وضعیت او، نقض آشکار حقوق بشر است.

فعالان حقوق بشر خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط حسین شنبه‌زاده و سایر زندانیان عقیدتی هستند.

لازم به ذکر است که اتهامات انتسابی به آقای شنبه‌زاده از سوی هیچ نهاد و مرجع بی‌طرفی اثبات نشده و ایشان هنوز در مرحله دادرسی هستند و از حق همه متهمین از جمله آقای شنبه‌زاده است که تا اثبات جرم در دادگاهی عادلانه و بی‌طرف فرض بی‌گناهی در مورد ایشان محترم شمرده شود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید