فرزانه قره‌حسنلو، در اعتراض به محرومیت از مراقبت‌های پزشکی دست به اعتصاب غذا زد

فرزانه قره‌حسنلو و حمید قره‌حسنلو

فرزانه قره‌حسنلو، از زندانیان زن مرتبط با اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، که دوران محکومیت خود را در زندان وکیل‌آباد مشهد سپری می‌کند، از روز یکشنبه ۲۰ خردادماه ۱۴۰۳، در اعتصاب غذا به سر می‌برد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، خانم قره‌حسنلو در اعتراض به محرومیت از مراقبت‌های پزشکی و درمانی دست به این اقدام زده است. گفته می‌شود که وی از بی‌حسی کامل سمت چپ بدن خود رنج می‌برد و به درمان فوری نیاز دارد.

با وجود وضعیت وخیم جسمانی، مسئولان زندان وکیل‌آباد نه تنها از اعزام ایشان به مراکز درمانی خارج از زندان خودداری می‌کنند، بلکه حتی بدون انجام هیچگونه معاینه‌ای، صرفاً برای وی مسکن تجویز کرده‌اند.

این در حالی است که به گفته نزدیکان خانم قره‌حسنلو، وضعیت سلامتی ایشان به شدت وخیم بوده و نیازمند رسیدگی پزشکی تخصصی است.

فرزانه قره‌حسنلو به همراه همسرش، حمید قره‌حسنلو، در جریان مراسم چهلم حدیث نجفی، یکی از کشته‌شدگان اعتراضات سراسری، بازداشت شده بود. آنها متهم به قتل یک بسیجی به نام روح‌الله عجمیان هستند.

همسر خانم قره‌حسنلو در دادگاه بدوی به اعدام محکوم شده بود که این حکم در دادگاه تجدید نظر به ۱۵ سال حبس و تبعید تغییر یافت. او در حال حاضر در زندان یزد محبوس است.

خانم قره‌حسنلو خود نیز در شعبه یک دادگاه انقلاب کرج به پنج سال حبس در زندان مشهد و تبعید به این شهر محکوم شد. این حکم در مردادماه سال ۱۴۰۲ در شعبه ۲۹ دیوان عالی کشور نیز تأیید شد.

فرزانه قره‌حسنلو در شهریور ۱۴۰۲ جهت اجرای حکم حبس و تبعید به زندان وکیل‌آباد مشهد منتقل شد و از آن زمان تاکنون از دریافت خدمات درمانی مناسب محروم بوده است.

اعتصاب غذای این زندانی سیاسی بار دیگر بر وضعیت وخیم حقوق بشری در زندان‌های ایران و بی‌توجهی مقامات نسبت به سلامت زندانیان تأکید می‌کند.

سازمان‌های حقوق بشری ضمن ابراز نگرانی عمیق از وضعیت سلامتی فرزانه قره‌حسنلو، خواستار اقدام فوری مسئولان قضایی و زندان برای رسیدگی پزشکی به این زندانی و تامین نیازهای درمانی او شده‌اند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید